miastoNS
Portal informacyjny | Nowy Sącz

Multimodalny szlak transgraniczny przejdzie przez Nowy Sącz i Muszynę

0 958

Popieramy propozycje KE utworzenia nowego europejskiego korytarza transportowego Morze Bałtyckie – Morze Czarne/Morze Egejskie – podkreślił szef resortu infrastruktury Andrzej Adamczyk. Dodał, że nowy szlak to kolejny impuls rozwojowy dla naszego regionu. Inwestycja ta przyczyni się do zwiększenia potencjału gospodarczego Ziemi Sądeckiej oraz słowackiego Spisza.

Czytaj również: Kopalnia Soli Bochnia najlepsze miejsce na spędzenie Majówki

Resort infrastruktury przypomniał w komunikacie, że minister Andrzej Adamczyk brał udział w piątkowych polsko-słowackich konsultacjach międzyrządowych pod przewodnictwem premierów Mateusza Morawieckiego i Eduarda Hegera.

Wyjaśniono, że w agendzie rozmów, oprócz bieżących tematów dotyczących polityki energetycznej i gospodarczej, znalazły się również kwestie dotyczące rosyjskiej agresji na Ukrainę i skutki tej wojny również dla sektora transportu.

Ministerstwo dodało, że minister Andrzej Adamczyk rozmawiał m.in. ze swoim słowackim odpowiednikiem Andrejem Doležalem na temat rozwoju infrastruktury transportowej przygranicznych głównych szlaków drogowych.

Jak dodano, szczególną uwagę zwrócono na konieczność przyspieszenia realizacji projektu Via Carpatia. Po stronie polskiej harmonogram budowy przewiduje jego ukończenie na przełomie 2025 i 2026 roku i – jak zapewniono – prace budowlane są kontynuowane planowo. Po stronie słowackiej, szczególnie na odcinku od granicy z Polska do Preszowa, nie są jeszcze znane daty realizacji tych inwestycji. Obaj ministrowie – jak relacjonuje resort – zgodzili się, że konieczne jest podjęcie działań, które mogłyby skutecznie przyspieszyć proces decyzyjny oraz inwestycyjny po stronie słowackiej.

Resort podał, że w trakcie rozmów potwierdzono również, iż konieczne jest nadanie priorytetu utworzenia multimodalnego szlaku transgranicznego, którego komponentem kolejowym będzie Rail Carpatia, utworzona na bazie linii kolejowej biegnącej z Krakowa przez Nowy Sącz – Muszynę, Plaveć, Preszów i Koszyce. Jak przekazano, obie strony planują wnioskować do Komisji Europejskiej o kwalifikację tego szlaku do sieci bazowej rozszerzonej TEN-T z terminem realizacji do 2040 roku.

Kompleksowa modernizacja tego szlaku kolejowego wraz z budową skrótu Podłęże – Piekiełko otworzy transport kolejowy o międzyregionalnym charakterze i nada transportowi kolejowemu konkurencyjność wobec połączeń drogowych – oceniono. Dodano, że inwestycja ta przyczyni się do – zwiększenia potencjału gospodarczego Ziemi Sądeckiej oraz słowackiego Spisza.

Ministerstwo przekazało ponadto, że Adamczyk w czasie rozmów zwrócił również uwagę na istotną role innej inicjatywy, jaką jest nowy szlak łączący Bałtyk z Morzem Czarnym i dalej – z Morzem Egejskim.

Popieramy propozycję KE utworzenia nowego europejskiego korytarza transportowego Morze Bałtyckie – Morze Czarne/Morze Egejskie. Ta inicjatywa stworzy dodatkowy impuls rozwojowy dla naszego regionu i umożliwi prowadzenie efektywnego transportu na osi północ – południe Europy, wzdłuż wschodniej granicy UE. W obliczu agresji zbrojnej Rosji na Ukrainę uzasadnienie utworzenia tego korytarza nabiera jeszcze innej, nowej treści i uzasadnienia – wskazał Adamczyk.

Resort poinformował również, że ministrowie omówili również stan inwestycji, które obie strony realizują w zakresie połączeń w obecnym Korytarzu TEN-T „Bałtyk – Adriatyk”. W Polsce dotyczą one budowy drogi ekspresowej S1 na odcinku od aglomeracji katowickiej do Zwardonia, zaś na Słowacji – budowy autostrady D3 na odcinku Czadca – Żylina. – Stwierdzono bardziej zaawansowane prace po stronie polskiej i konieczność zniwelowania okresu około 4 lat pomiędzy oboma stronami w procesie planowanego ukończenia inwestycji w standardzie autostrady lub drogi ekspresowej – wskazano.

Ministrowie zwrócili też uwagę na rosnącą rolę transportu rowerowego na polsko-słowackim pograniczu, w tym znaczenia pętli rowerowej wokół Tatr.

Transport multimodalny to przewóz towarów z wykorzystaniem dwóch lub więcej rodzajów transportu, np. transportu drogowego i lotniczego albo samochodowego, kolejowego i morskiego, przy czym możliwe jest przeładowanie towaru (również przeładunki drobnicowe) do innej jednostki transportowej. Z tego rodzaju transportu korzysta się w przypadku przewożenia towarów na bardzo duże odległości, do miejsca przeznaczenia położonego w innym kraju. Najważniejszym dokumentem dla transportu multimodalnego jest “FIATA Multimodal Transport Bill of Lading” (znany jako FBL), który porządkuje wiele kwestii istotnych dla importerów i eksporterów. Według jego zapisu, za towar podczas całego transportu, a nie tylko poszczególnych jego części, odpowiada operator multimodalny. Transport multimodalny może występować w dwóch formach: jako transport intermodalny lub kombinowany. Bywa, że terminy te stosuje się zamiennie, co jednak jest błędem.

źródło: PAP
fot.: logistyczny.com

 

Komentarze Facebook
Zobacz również

Zostaw odpowiedź