Newag za 8 MILIARDÓW złotych wyprodukuje nowe pociągi?

Od dłuższego czasu Polskie Koleje Państwowe planują gigantyczne zamówienie i modernizację składów kolejowych podróżujących do Warszawy. 38 piętrowych pociągów push-pull może wykonać tylko konsorcjum dwóch liderów krajowej branży taborowej – nowosądeckiej firmy NEWAG oraz. PKP Intercity w końcu zebrało oferty od producentów, jednak cena którą zaproponowano poraża! Prawie 8 miliardów złotych to o 2,5 mld zł więcej, niż planował przewoźnik.

Czytaj również: Za prawie 22 miliony zł rozbudują Wydział Nauk Społecznych przy ANS

W poczet największego w historii PKP Intercity zamówienia wchodzi:

  • na zakup 45 lokomotyw,
  • 38 wagonów sterowniczych,
  • 228 wagonów środkowych, które utworzą 38 piętrowych zestawów.

W założeniu ma to radykalnie zmienić sposób podróżowania koleją w Polsce na liniach do Warszawy. O planach i efekcie zebrania ofert poinformował branżowy serwis RynekKolejowy.pl. Wpłynęła tylko jedna propozycja – od konsorcjum Pesy i Newagu. To również historyczne wydarzenie, bo krajowi rywale nigdy wcześniej nie wystartowali wspólnie w przetargu na dostawę nowego taboru.

Rekordowa jest również wartość propozycji – cena za wykonanie przedmiotu zamówienia to aż 7 824 714 650,47 złotych brutto. W opublikowanym również dziś budżecie na realizację zamówienia PKP Intercity informuje, że zamierza przeznaczyć kwotę brutto 5 412 569 736 złotych. Brakuje więc prawie 2,5 mld złotych, cena jest wyższa od kosztorysu o niemal połowę.

Czy rząd i PKP Intercity zwiększą środki na realizację celu? Nie wiadomo, a czasu na wydanie środków z KPO wcale nie jest tak dużo. Według obecnych założeń konsorcjum miałoby 3,5 roku na opracowanie, homologowanie i wdrożenie taboru do ruchu. Odwołanie przetargu oznacza wydłużenie tego procesu – i prawie pewny dalszy wzrost cen z powodu inflacji, przewidują eksperci serwisu RynekKolejowy.pl

Źródło: PKP IC | Rynek Kolejowy

 

Komentarze Facebook
Comments (0)
Add Comment