miastoNS
Portal informacyjny | Nowy Sącz

Dwa nowe pociągi SKM wyprodukowane w Nowym Sączu dotarły już do stolicy. Wartość kontraktu 668 mln złotych

Szybka Kolej Miejska pokazała dwa nowe pociągi z serii Impuls II, które przyjechały do stolicy. Docelowo na tory wyjedzie 21 takich składów.

0 1 063

W środę w hali na bocznicy kolejowej Warszawa-Wola zaprezentowano dwa pociągi Impuls II wyprodukowane przez nowosądecki NEWAG dla stołecznej SKM. Jeden z pociągów pomalowany jest w barwy Unii Europejskiej. Ma to związek m.in z tym, że poprzedni rok był Europejskim Rokiem Kolei. „Przy okazji chcemy też przypomnieć, jak ważne jest członkostwo w Unii Europejskiej, jak dużo Warszawa na tym skorzystała” – powiedział prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski. Jak zaznaczył, od początku „bytności” w UE Warszawa zyskała ponad 18 mld złotych.

 

Czytaj również: Żołnierze 11 Małopolskiej Brygady Obrony Terytorialnej będą stacjonować w Limanowej

 

„Obecny rok jest Rokiem Młodzieży w związku z tym, mam nadzieję, że te barwy przyczynią się do tego, że młodzi ludzie będą wybierali środek komunikacji miejskiej nie tylko z tego powodu, że jest on atrakcyjny finansowo i ekologiczny. Ale też dlatego, że jest nowoczesny, szybki i komfortowy” – zaznaczył prezes zarządu Szybkiej Kolei Miejskiej Alan Beroud.

Specjalne malowanie pociągu jest też związane z tym, że jest on 200. składem modelu Impuls.

Pierwsze dwa pojazdy w wersji czteroczłonowej dotarły do Warszawy 3 miesiące przed czasem. „Postaramy się przyśpieszyć dostawę aż do ostatniego zamówionego pojazdu, którego planowana w harmonogramie dostawa przypada na koniec listopada tego roku” – powiedział wiceprezes zarządu NEWAG Józef Michalik.

„To jest największa inwestycja realizowana przez SMK w Warszawie. Przełoży się ona realnie na wzrost komfortu pasażerów” – zaznaczył prezes SKM. „Nowe Impulsy wprowadzimy do rozkładu już w pierwszym kwartale bieżącego roku” – dodał. Pierwsi pasażerowie będą mogli z nich skorzystać na linii S2 z Sulejówka do Lotniska Chopina.

Nowe pociągi mogą osiągnąć prędkość 160 km/h i zabiorą od 835 (5 członowe) do 680 (4 członowe) pasażerów. W każdym składzie są ładowarki USB, darmowe Wi-Fi oraz defibrylator. Są też miejsca na wózki oraz wygodne stojaki rowerowe.

Przewidziano też wiele ułatwień dla obsługi. „Doszły lusterka zewnętrzne, które oprócz monitoringu zewnętrznego dają możliwość obserwacji peronu i bezpiecznego wyjazdu z peronu. Lusterka po wyjeździe zamykają się automatycznie” – powiedział PAP maszynista, instruktor SKM Mirosław Jarosławski. W kabinie są pneumatyczne wygodne fotele, które dostosowują się do wagi oraz kamera, która monitoruje zachowanie maszynisty. Maszynista ma też wszystkie przełączniki pod ręką. „Niezwykle ważnym udogodnieniem są drzwi zewnętrzne do kabiny, które w sytuacji zagrożenia pozwalają wyjść z pojazdu, ocenić ewentualne zdarzenie przy jednoczesnym zabezpieczeniu przedziału pasażerskiego” – opowiedział Jarosławski. W poprzednich pojazdach maszynista musiał wychodzić przez pierwsze drzwi przedziału pasażerskiego. W kabinie jest też czajnik dla maszynisty, gdzie może sobie w przerwie zrobić kawę czy herbatę.

Kierownik pociągu SKM Dorota Masarzewska zauważa, że w nowych pociągach jest przede wszystkim dużo miejsca i jest specjalna kabina dla kierownika pociągu. „Walczyliśmy o to bardzo długo i w końcu prezes posłuchał naszych próśb” – dodała. W kabinie kierownika jest mikrofon, przez który można nadawać komunikaty głosowe, stolik, bardzo wygodny fotel oraz zamykane szafki. Jest też ekran, na którym można zobaczyć, co dzieje się w pociągu. „To, co widział maszynista, teraz my możemy obserwować” – zaznaczyła Dorota Masarzewska. „Rewelacyjne są też dmuchawy przy drzwiach, które nawiewają ciepłe powietrze. Kierownik pociągu w samym garniturku wychodzi i chowa się z powrotem. Temperatura nam się zmienia i bez przerwy ktoś choruje. A teraz będzie nam cieplej” – podkreśliła kierownik pociągu. Kontrakt dla SKM dotyczy 21 pojazdów: 15 pięcioczłonowych i sześciu czteroczłonowych. Całe zamówienie opiewa na kwotę 668 mln zł.

„Kolej aglomeracyjna, szybka, nowoczesna, wygodna to podstawa dla planu rozwoju miasta i dla komunikacji publicznej, na którą stawiamy. W tych czasach, kiedy tak ważne jest to, żeby oszczędzać energię, żeby walczyć z kryzysem klimatycznym” – podsumował prezydent Warszawy.

źródło: PAP (Marta Stańczyk)
fot. Facebook

 

Komentarze Facebook
Zobacz również

Zostaw odpowiedź