Jak wejść do branży e-commerce? Allegro i nie tylko
Sprzedaż internetowa cały czas utrzymuje się na bardzo wysokim poziomie. Klienci od czasów pandemii nieustannie uwielbiają robić zakupy bez wychodzenia z domu, a trend ciągle się umacnia. Z tego względu sporo przedsiębiorców chce rozpocząć swoją karierę w e-commerce. Jaki model działania wybrać na początku swojej drogi?
E-commerce – dlaczego warto wejść do branży?
Globalny rynek e-commerce rozwija się w imponującym tempie, a coraz więcej osób preferuje robienie zakupów w domowym zaciszu. Prawdopodobnie trend ten będzie się nasilał, co stwarza ogromne możliwości dla nowych firm. Rosnąca liczba konsumentów sprawia, że branża nieustannie ma miejsce na zupełnie nowych sprzedawców.
Coraz większy udział w rynku stanowią zakupy dokonywane na urządzeniach mobilnych. Otwiera to nowe opcje docierania do klientów np. poprzez aplikacje na smartfony. W porównaniu do tradycyjnego handlu rozpoczęcie działalności w e-commerce nie wymaga dużych nakładów finansowych. Nie trzeba prowadzić sklepu stacjonarnego, co zmniejsza koszty działania co najmniej o te przeznaczane na wynajem i utrzymanie lokalu.
E-commerce daje możliwość trafienia do klientów na całym świecie. Nie trzeba otwierać swoich placówek w różnych krajach, by znajdować tam swoich odbiorców. Nowoczesne rozwiązania logistyczne powodują, że nawet niewielkie działalności mogą być znane globalnie. Co więcej, współczesne trendy prowadzą do tego, że rosnącą popularnością cieszą się produkty powstające w duchu zrównoważonego rozwoju. Małe, rzemieślnicze pracownie mają coraz większe szanse na przebicie się w branży.
Rozpoczęcie sprzedaży online daje szansę łatwego skalowania działalności w miarę rozwoju firmy. Dodawanie nowych produktów, ekspansja na inne rynki czy poszerzanie działań marketingowych w e-commerce jest znacznie łatwiejsze i mniej kosztowne niż w tradycyjnym handlu. Ma to zastosowanie szczególnie w modelu dropshippingowym, w którym nie trzeba mieć nawet własnego magazynu.
Wejście do branży e-commerce daje ogromny potencjał marketingowy. Można docierać do nowych klientów poprzez działania SEO, kampanie Google Ads, reklamy w mediach społecznościowych, newslettery czy marketing afiliacyjny. Dobrze sprawdzają się także współprace z influencerami, ale twórcy muszą być odpowiednio dopasowani do grupy docelowej sklepu.
Sprzedaż na Allegro – dla początkujących i nie tylko
Dość prostym sposobem na wejście do branży e-commerce jest skorzystanie z serwisów typu marketplace. Należałoby też zajrzeć na portal o sprzedaży na Allegro, gdzie znajduje się masa wartościowych artykułów o tym, jak dołączyć do grona sprzedawców serwisu i zbudować satysfakcjonującą konwersję.
Sprzedaż na Allegro to dobre rozwiązanie zarówno dla początkujących, jak i doświadczonych firm. Nawet przedsiębiorstwa prowadzące dochodowe e-sklepy pod własną witryną dołączają do grona marketerów serwisu. Dzieje się tak, ponieważ strona stanowi najpopularniejszą platformę e-commerce w Polsce, a każdego miesiąca odwiedza ją mnóstwo użytkowników, z których każdy jest potencjalnym klientem.
Allegro cieszy się ogromnym zaufaniem wśród konsumentów. Pozwala na sprzedaż produktów nowych i używanych z wielu kategorii. Można tam znaleźć niemal wszystko – od ubrań, przez gadżety do domu, aż po ogłoszenia motoryzacyjne. To sprawia, że grupa odbiorców jest bardzo różnorodna i łatwo trafić do swojej persony zakupowej.
W serwisie da się prowadzić zarówno sprzedaż w ramach działalności, jak i jako osoba prywatna. Allegro to sposób na dorobienie do głównego źródła utrzymania oraz metoda na pełnoprawny biznes. Jeśli nie chce się zakładać JDG, miesięczne dochody nie mogą przekraczać 75% wartości najniższej krajowej brutto (dane na 2024 rok). Powinno się sprawdzać te sumy każdego roku, ponieważ niekiedy ulegają zmianom.
Niektórzy klienci chętniej kupią towar swojej ulubionej marki na Allegro niż za pośrednictwem e-sklepu. Dzieje się tak, gdy w ramach serwisu mogą oni skorzystać z programu lojalnościowego pozwalającego na darmową wysyłkę. Z tego względu coraz więcej prężnie działających firm udostępnia swoje artykuły w ramach market place.
Rejestracja konta na Allegro jest bardzo prosta. Platforma cechuje się także intuicyjnym panelem sterowania, wiec można łatwo dodawać nowe przedmioty, promować aukcje czy weryfikować statystyki sprzedaży. Allegro Analytics pozwala pozyskiwać raporty wspomagające planowanie działań e-commerce w przyszłości.
Dropshipping – sposób na wejście do branży
Mieszkańcy Nowego Sącza i okolic, którzy chcą wejść do branży e-commerce, powinni zainteresować się dropshippingiem. To model sprzedażowy pozwalający rozpocząć sprzedaż bez dysponowania własnym magazynem. Właściciel marki pełni funkcję pośrednika między konsumentami a hurtownikami. Konstruuje asortyment na bazie ofert różnych producentów.
W ramach dropshippingu sprzedawca odpowiada za tworzenie asortymentu i jego promocję. Kiedy klient zdecyduje się na zakup, informacja o zamówieniu trafia do hurtownika. Wtedy to właśnie producent zajmuje się kompletowaniem paczki i nadaniem jej do odbiorcy. Dzięki temu marketer może pracować z dowolnego miejsca w pełni zdalnie.
Plusem dropshippingu jest zdecydowanie niski próg wejścia do branży. Produkty da się sprzedawać bez konieczności inwestowania w zapasy i magazyn. Artykuły dystrybuuje się na własnej stronie lub w ramach marketplace’ów takich jak Allegro. Platforma dysponuje systemem łatwym do skonfigurowania z systemami hurtowników.
Wyzwania dla sprzedawców e-commerce
Największe wyzwanie dla wszystkich sprzedawców e-commerce to wybicie się na tle konkurencji. Do tego potrzebna jest solidna i wykonywana regularnie analiza rynku. Trzeba odpowiednio dopasowywać typy kampanii promocyjnych, ceny produktów, a także rodzaj asortymentu do dynamicznie zmieniających się warunków.
Kolejna kwestia to utrzymanie klienta i budowanie grupy zaufanych odbiorców. Produkty powinny wyróżniać się jakością na tle innych, a marka musi skupić się także na kreacji wizerunku online. Prowadzenie profili w social mediach pozwala mocno zaangażować konsumentów, co sprawia, że pozostaną oni wierni ofercie i chętnie polecą ją innym.
Materiał partnera