miastoNS
Portal informacyjny | Nowy Sącz

Lejek sprzedażowy – jak działa?

0 382

Lejek sprzedażowy pozwala do minimum uprościć proces zakupów, a dodatkowo umożliwia pozyskanie większej liczby klientów. Jak zbudować go w sposób efektywny?

Czym jest lejek sprzedażowy?

Lejek sprzedażowy to jeden ze sposobów optymalizacji procesu sprzedaży. Rozpoczyna się on od zapoznania klientów z ofertą firmy, a jego zakończeniem powinna być finalizacja zamówienia. Lejek, co do zasady, zwęża się ku dołowi, co oznacza, że każdy z etapów procesu zawęża grupę docelową klientów. Doprowadza on do konsumentów, którzy rzeczywiście są zainteresowani dokonaniem zakupów w sklepie online. 

Jak zbudować efektywny lejek sprzedażowy?

Poprzez konstruowanie lejka sprzedażowego należy rozumieć przygotowanie planu, na podstawie którego właściciel e-sklepu będzie wdrażał kolejne działania. Budowanie lejka można podzielić na kilka kroków:

  • analiza potrzeb odbiorców,
  • pozyskiwanie ruchu,
  • konwertowanie ruchu w leady,
  • tworzenie oferty,
  • finalizacja zakupu,
  • utrzymanie pozytywnych relacji z klientem.

Analiza potrzeb odbiorców

W pierwszej kolejności sprzedawca musi skonkretyzować, jakiego klienta chciałby pozyskać. Należy poznać jego preferencje, zachowania oraz potencjalne problemy, jakie napotyka w procesie zakupu. Na tym etapie konieczne jest zebranie danych, na podstawie których sprzedawca będzie dopasowywał swoją ofertę.

Pozyskiwanie ruchu

Na tym etapie bardzo istotne jest uczynienie marki rozpoznawalną, a więc zastosowanie efektywnych działań marketingowych. Podstawowym sposobem jest zwiększenie ruchu w sklepie poprzez odpowiednie jego pozycjonowanie. Kolejnym są kampanie reklamowe oraz influence marketing. Coraz częściej sprzedawcy korzystają także z mediów społecznościowych, pozwalających znacząco zwiększyć zasięg.

Konwertowanie ruchu w leady

Następnych etapem jest pozyskanie od klientów danych, starając się jednocześnie utrzymać z nimi pozytywne relacje. Sprzedawcy oferują klientom newslettery czy darmowe webinary w zamian za adresy e-mail, które wykorzystywane są również do celów marketingowych. 

Tworzenie oferty

Wiedząc, czego dokładnie oczekuje klient, można przejść do konstruowania oferty sprzedażowej. Nie chodzi jednak wyłącznie o dopasowanie produktów dostępnych w sklepie do potrzeb klienta, lecz stworzenie spójnej strategii. Klienci cenią sobie także różnego rodzaju akcje promocyjne czy spersonalizowane rabaty, dzięki którym mogą sporo zaoszczędzić. 

Finalizacja zakupu

Cały proces zakupowy powinien być uproszczony do minimum. Ważna jest też intuicyjność – klienci lubią, gdy przez poszczególne etapy składania zamówienia można przejść bez żadnych problemów, a te, które ewentualnie się pojawią, można w krótkim czasie rozwiązać.

Utrzymanie pozytywnych relacji z klientem

W biznesie sztuką jest nie tylko pozyskanie, lecz również utrzymanie klienta. Warto dostarczać mu wartościowe informacje, a także oferować różnego rodzaju promocje, zachęcając do ponownego dokonania zakupów.

Formowanie lejka sprzedażowego – na co zwrócić uwagę?

Stworzenie efektywnego lejka sprzedażowego jest sztuką, ale należy pamiętać, że jest to bardzo plastyczny twór. Dlatego też sprzedawca musi ustalić, czy rzeczywiście spełnia on swoją rolę, w a razie potrzeby być gotowym na ewentualne modyfikacje. Potrzeby klientów e-commerce zmieniają się w czasie, zatem nie sposób sformułować jeden lejek, który będzie aktualny zarówno dziś, jak i za kilkanaście miesięcy.

Artykuł sponsorowany

Zdjęcie autorstwa yanalya na Freepik

 

Komentarze Facebook
Zobacz również

Zostaw odpowiedź