Mity o upadłości konsumenckiej – nie ufaj fałszywym informacjom!
Upadłość konsumencka stanowi instytucję prawną, którą wiele osób zadłużonych postrzega jako szansę na rozpoczęcie zupełnie nowego etapu swojego życia. Niestety, wokół niej wciąż funkcjonuje wiele mitów oraz nieporozumień. Wokół niej często słyszy się opinie, które nie mają zbyt wiele wspólnego z rzeczywistością – a mimo to powodują, że wiele osób wstrzymuje się przed decyzją o jej ogłoszeniu lub jest zaskoczonych tym, jak upadłość konsumencka wygląda w rzeczywistości. Już dziś poznaj najpopularniejsze mity krążące wokół postępowania upadłościowego. Przekonaj się, czy rzeczywiście upadłość stanowi ucieczkę od długów, a także kto konkretnie może ją ogłosić.
5 mitów oraz faktów dotyczących upadłości konsumenckiej. Poznaj je wszystkie!
Pierwszym mitem dotyczącym upadłości konsumenckiej jest powszechne twierdzenie, że stanowi ona ucieczkę od długów. Rzeczywistość jest zupełnie inna, a sama upadłość stanowi złożony proces, który wymaga dokładnej analizy sytuacji finansowej dłużnika. Zasadniczym celem instytucji prawnej jest oddłużenie – które może wiązać się z obowiązkiem zaspokojenia wierzycieli w miarę możliwości. Sąd zawsze dokonuje dokładnej analizy sytuacji oraz aktualnego majątku dłużnika, w niektórych przypadkach likwidując go w celu choć częściowej spłaty wierzycieli. Dopiero po wykonaniu określonego planu spłaty bądź likwidacji majątku dłużnik może liczyć na umorzenie reszty swoich zobowiązań.
Drugą nieprawdą jest to, że tylko osoby całkowicie pozbawione majątku mogą ogłosić upadłość. Tymczasem może tego dokonać każda osoba fizyczna, która stała się niewypłacalna, tj. nie jest w stanie regulować swoich zobowiązań finansowych na bieżąco. Termin „niewypłacalność” nie oznacza jednak braku jakiegokolwiek majątku. Również ci, którzy posiadają pewien majątek mogą ogłosić upadłość, chociaż w ich przypadku sąd może zdecydować o likwidacji majątku w celu częściowej spłaty wierzycieli. Kluczem jest przede wszystkim udowodnienie, że dłużnik – nawet mimo posiadanego majątku – nie jest w stanie spłacać długów zgodnie z umowami.
Trzeci mit dotyczy ogólnych kosztów procesu. Mimo że wymaga on przejścia kilku formalności, nie musi być ani nadmiernie kosztowny, ani szczególnie czasochłonny. Koszt samego postępowania sądowego nie jest zawyżony; pozostaje kwestia wynagrodzenia dla kancelarii. Wielu dłużników uznaje jednak współpracę z profesjonalistami za inwestycję w możliwość rozwiązania problemów finansowych na drodze prawnej. O kosztach upadłości konsumenckiej można dowiedzieć się więcej między innymi na stronie Kancelarii R. Ptak i Wspólnicy – www.i-kancelaria.pl/klient-indywidualny/upadlosc-konsumencka-bankructwo/.
Mówiąc o kosztach, nie można pominąć kwestii czasu. Następnym mitem na temat upadłości konsumenckiej jest to, że postępowanie trwa wiele lat, wiążąc się przy tym z olbrzymią biurokracją. Tymczasem długość postępowania jest ściśle uzależniona od konkretnego przypadku; w wielu sytuacjach możliwe jest zakończenie procedury w przeciągu kilku miesięcy. Kluczem jest tu staranność w przygotowaniu dokumentów, a także sprawna reprezentacja prawna. Współpraca z wyspecjalizowanym prawnikiem może pomóc przyspieszyć cały ten proces.
Piątym mitem są długi – niektórzy wciąż twierdzą, że po ogłoszeniu upadłości zawsze umarzane są wszystkie długi. I chociaż postępowanie może prowadzić do umorzenia całości długów, w rzeczywistości takie sytuacje dzieją się niezwykle rzadko. Decyzja o umorzeniu zobowiązań zależy od oceny sądu. Jednocześnie istnieją pewne rodzaje długów, które nie podlegają umorzeniu. Chodzi tu między innymi o alimenty, grzywny, kary sądowe oraz o odszkodowania. Stąd ważne jest, by dłużnik przeanalizował swoją sytuację finansową oraz dowiedzieć się, które zobowiązania mogą być umorzone w ramach postępowania.
Pomoc prawnika w postępowaniu upadłościowym – dlaczego warto?
Upadłość konsumencka stanowi proces, który nierzadko wymaga zorientowania w wielu kwestiach; procedura uchodzi za dość złożoną, stąd wiele osób składających wniosek decyduje się na skorzystanie z pomocy prawników doświadczonych w tego typu sprawach. Godna zaufania kancelaria stanowi jeden z ważniejszych elementów sprawnego przebiegu całego procesu. Specjaliści zdejmują ze swoich klientów ciężar szeregu formalności, przejmują kontrolę nad całością procesu upadłościowego, a także pomagają w przygotowaniu niezbędnych dokumentów, składając je na czas w sądzie. Coraz więcej osób poznaje fakty, a nie mity na temat upadłości – tym samym widząc w niej szansę na to, by odzyskać balans w życiu.
Materiał partnera.