miastoNS
Portal informacyjny | Nowy Sącz

Nowy tabor dla POLREGIO. Nawet 200 nowych pociągów w trzy lata wyprodukuje NEWAG

0 1 077

Polregio podpisało dziś umowy ramowe z czterema producentami taboru na dostawę do 200 składów elektrycznych. Newag S.A., FPS H.Cegielski, Pesa Bydgoszcz S.A., oraz Stadler Polska mają dostarczyć w ciągu trzech najbliższych lat nowoczesne, funkcjonalne pociągi z wifi i klimatyzacją.

Czytaj również: Newag za 8 MILIARDÓW złotych wyprodukuje nowe pociągi?

Nowy tabor dla Polregio to rekordowe zamówienie dla polskiej kolei regionalnej. W ramach podpisanych umów ramowych odbędą się aukcje elektroniczne na kolejne transze pojazdów. Spółka zamierza kupić łącznie do 200 nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT-ów) za ponad 7 mld zł. Finansowanie będzie pochodzić z grantów i pożyczek unijnych (KPO, FENiKS, RPO), innych źródeł (np. EBI), komercyjnych instrumentów dłużnych oraz środków własnych przewoźnika. Pozyskanie tak dużej liczby pociągów jest możliwe dzięki stabilnej sytuacji finansowej spółki. W ostatnich dwóch latach spółka zabezpieczyła blisko 10 mld złotych po stronie przychodów do 2030 r. w wieloletnich umowach z urzędami marszałkowskimi.

Konfiguracja nowych pojazdów Polregio
Nowe pociągi zostaną zamówione w dwóch wersjach – krótszej, 2-członowej (maksymalnie 60 szt., co najmniej 130 miejsc siedzących) oraz dłuższej, 3-członowej (maksymalnie 140 szt., minimum 210 miejsc siedzących). Pojazdy będą rozwijać prędkość do 160 km/h i dzięki temu na zmodernizowanych i przystosowanych do takiej prędkości odcinkach skróci się czas podróży. Składy będą wyposażone w klimatyzację, dostęp do bezprzewodowego Internetu oraz system dynamicznej informacji pasażerskiej. Układ wnętrza zostanie przystosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnością – pojazdy będą niskopodłogowe, jednoprzestrzenne wraz z pochylnią lub automatyczną windą. Jedna z dwóch toalet będzie również przystosowana do potrzeb osób z niepełnosprawnością, znajdzie się w niej także miejsce do przewijania niemowląt.

Harmonogram – umowy wykonawcze i dostawy
Podpisanie umów ramowych to kolejny, niezwykle istotny krok w kierunku pozyskania nowych pociągów przez Polregio. Spółka przeprowadziła już bardzo szerokie konsultacje rynkowe, rozstrzygnęła przetargi i podpisała na umowy ramowe z producentami. Dzięki temu jest w pełni przygotowana do udziału w konkursach, których ogłoszenie planuje Centrum Unijnych Projektów Transportowych.

Od momentu rozstrzygnięcia konkursu przez CUPT, Polregio w ciągu kilku tygodni ogłosi aukcję elektroniczną, a następnie podpisze umowę lub umowy wykonawcze. Zgodnie z harmonogramem pierwszy pociąg zostanie dostarczony w 2025 r., zaś koniec dostaw nastąpi w lipcu 2026 r. Nowe EZT-y będą sukcesywnie pojawiać się we wszystkich województwach, z którymi Polregio ma podpisane umowy wieloletnie. Zaciągnięcie zobowiązania przez spółkę na zakup taboru nastąpi na etapie podpisania umów wykonawczych, a zabezpieczeniem będą umowy wieloletnie.

– Cieszymy się z rozpoczęcia długo zapowiadanego procesu inwestycyjnego Polregio. Aktualne potrzeby taborowe są ogromne a NEWAG jest w stanie sprostać nawet tym najbardziej wymagającym, co już nie raz udowodniliśmy. Z niecierpliwością czekamy na pierwsze zamówienie złożone w ramach podpisanej umowy – mówi Zbigniew Konieczek, prezes zarządu Newag SA.

Źródło i fot. NEWAG

 

Komentarze Facebook
Zobacz również

Zostaw odpowiedź