miastoNS
Portal informacyjny | Nowy Sącz

Bankowość elektroniczna w Polsce

0 657

Na koniec IV kwartału 2018 roku liczba aktywnych użytkowników bankowości internetowej w Polsce wynosiła 17 mln, z czego najwięcej aktywnych klientów mają takie banki jak PKO BP, mBank i ING Bank Śląski. Jak korzystamy z bankowości elektronicznej? Jakie perspektywy rozwoju stoją przed nią w najbliższym czasie?

 

Jak powstawała bankowość elektroniczna w Polsce?
Trudno sobie dziś wyobrazić, abyśmy musieli chodzić codziennie do banku w celu zlecenia przelewu za zakupione w sieci produkty czy wypełnienia druku zlecenia stałego albo polecenia zapłaty. Niegdyś nawet sprawdzenie historii rachunku wymagało wizyty w placówce bankowej. Obecnie wszystkie te czynności można wykonać z poziomu bankowości internetowej. Od czasu powstania pierwszego konta z dostępem przez internet minęło ponad 20 lat.

Pierwszym takim rachunkiem było konto zaproponowane polskim klientom 18 października 1998 roku przez Powszechny Bank Gospodarczy w Łodzi. Rozwiązanie to nie było oczywiście doskonałe, ponieważ obsługa klienta była prowadzona przez wirtualne oddziały, a do konta niestety klient nie dostawał karty płatniczej. W efekcie nadawało się ono wyłącznie do tego, aby przelać na nie pieniądze i przekazać je dalej.

Ostatecznie PBG zostało przejęte przez Bank Pekao, ale wzorując się na jego osiągnięciach w 2000 roku, powołano do życia wyłącznie internetowy bank, tj. mBank. Rok później powstały także Inteligo i Volkswagen Bank Direct. Ich oferta była szczególna pod tym względem, że ograniczała opłaty za prowadzenie konta i równocześnie usprawniała jego obsługę w trybie online. Pod koniec XX wieku klienci w Polsce mogli już nie tylko korzystać z kont online za pośrednictwem bankowości elektronicznej, ale też wnioskować o przyznanie karty płatniczej do tanich kont internetowych.

Po około 8 latach od chwili powstania pierwszego konta z dostępem przez internet z takich usług zaczęło aktywnie i regularnie korzystać około 5 mln Polaków. Było to wówczas około 13 proc. ludności kraju. Dziś liczba użytkowników bankowości elektronicznej jest znacznie wyższa, zarówno jeśli chodzi o klientów indywidualnych, jak i o osoby prowadzące działalność gospodarczą.

Podsumowanie IV kwartału 2018 roku w bankowości elektronicznej w Polsce
Serwis PRNews zebrał dane za ostatni kwartał 2018 roku z 16 polskich największych banków. Okazało się, że w badanym okresie banki te miały w sumie 35 mln klientów z podpisaną umową umożliwiającą korzystanie z systemu bankowości elektronicznej. Ponad 15 mln klientów aktywnie logowało się do swojego konta w systemie bankowości online.

Z kolei z raportu Związku Banków Polskich – Netb@nk za 4 kw. 2018 roku wynika, że w tym czasie liczba osób mających dostęp do bankowości internetowej przekroczyła 38 mln. W puli tej 17,2 mln to klienci, którzy przynajmniej raz w miesiącu logują się do bankowości elektronicznej. Dodatkowo w IV kwartale 2018 roku 1,58 mln klientów MŚP logowało się do bankowości elektronicznej co najmniej raz w miesiącu. ZBP podał również, że liczba aktywnych użytkowników aplikacji mobilnych wyniosła 8 719 810, co oznacza wzrost o 10,5 proc. w stosunku kwartał do kwartału.

Rozwój funkcjonalności bankowości elektronicznej
W najbliższej przyszłości powinniśmy spodziewać się zwiększenia funkcjonalności narzędzi, jakie udostępnia swoim klientom szeroko pojmowana bankowość elektroniczna. Sprzyja temu również rozwój sieci, zwłaszcza internetu światłowodowego np. w UPC.

Zdaniem ekspertów, po stagnacji z 2018 roku, kiedy sektor finansowy musiał dostosować się do nowych regulacji, jak PSD2, split payment czy RODO, do końca 2019 roku obserwować będziemy dynamiczny rozwój branży bankowej.

W obszarze bankowości elektronicznej niezmiennie wśród priorytetów znajduje się rozwój tzw. mobile bankingu, czyli bankowości mobilnej, z dostępem przez smartfon. Ma ona służyć już nie tylko do przelewów czy sprawdzenia salda konta, ale też do załatwiania innych codziennych spraw finansowych. Ułatwi to posługiwanie się pieniądzem elektronicznym wszystkim obywatelom.

Materiał informacyjno-promocyjny

Komentarze Facebook
Zobacz również

Zostaw odpowiedź