miastoNS
Portal informacyjny | Nowy Sącz

Czy niesprawny DPF może uszkodzić turbosprężarkę?

2 297

Niestety, to prawda. Niedrożny filtr cząstek stałych DPF / FAP / GPF lub katalizator to zmora dla turbosprężarki Twojego samochodu. Sytuacja może być również odwrotna i to niesprawne turbosprężarka z czasem prowadzić będzie do obniżenia sprawności filtra cząstek stałych.

Niepoprawne działanie jednego z elementów układu np. turbosprężarki, filtra DPF, czujnika różnicowego, układu zasilania paliwa czy zaworu EGR, prowadzić będzie do problemów z innymi podzespołami. Niedrożny filtr cząstek stałych powoduje znaczny wzrost obciążenia mechanicznego turbosprężarki. Problemom z DPF-em często towarzyszy rozcieńczenie oleju silnikowego paliwem, a turbosprężarka wymaga bardzo dobrego smarowania elementów. Silnik z uszkodzoną turbosprężarką emituje więcej sadzy, która w konsekwencji prowadzi do niedrożności kanałów monolitu filtra cząstek stałych.

W dzisiejszych czasach, kiedy świat motoryzacji opanowała moda na „downsizing” i bycie eko, coraz trudniej spotkać jednostki bez turbodoładowania czy skomplikowanych systemów filtrujących spaliny. Trwałość turbosprężarki i filtra cząstek stałych jest ze sobą powiązana. Niesprawność jednego z podzespołów, prędzej czy później spowoduje usterkę drugiego.

Prawidłowo działający DPF/FAP/GPF neutralizuje do 90% cząstek stałych. Aby uniknąć awarii powinniśmy dbać o kondycję filtra DPF. Układ dopalania zanieczyszczeń musi mieć w trakcie jazdy warunki do uruchomienie procedury regeneracji. Aby doszło do wypalenia sadzy, konieczny jest wzrost temperatury wewnątrz monolitu np. przez dodatkowy wtrysk paliwa, lub zaaplikowanie specjalnej substancji zmniejszającej stopień rozgrzania filtra i eliminacji nagaru. Niestety, nawet taki proces automatycznej regeneracji przeprowadzony prawidłowo, nie jest skuteczny w stu procentach. Wewnątrz wkładu nadal zostaje popiół, który jest końcowym efektem spalania. W konsekwencji jego magazynowania dochodzi do niedrożności filtra. Zdarza się, że regeneracja aktywna nie jest dobrze przeprowadzona – jest po prostu przerwana, lub przez inne czynniki w ogóle się nie rozpoczyna. Wówczas ilość zanieczyszczeń dodatkowo rośnie i zmniejsza przepustowość filtra.

 

 

W trakcie aktywnej regeneracji do wnętrza filtra dostarczana jest dawka paliwa, która ma pomóc w jego wygrzaniu. Jeśli proces będzie przerwany niespalone paliwo spłynie do oleju silnikowego, zwiększając jego objętość i w konsekwencji zmniejszy gęstość i właściwości smarne. Dlatego w niektórych przypadkach (szczególnie w samochodach miejskich) można zaobserwować wzrost poziomu oleju. Należy wtedy niezwłocznie go wymienić i udać się na diagnostykę w celu ustalenia przyczyny zaistniałej sytuacji. Wzrost ciśnienia zwrotnego to zabójczy czynnik dla turbosprężarki. Dochodzi do niego, gdy w filtrze DPF spada sprawność i gazy spalinowe nie mogą się przez niego przedostać do wydechu.

Efekty:
– naruszenie uszczelniaczy turbiny przez gazy,
– wydmuchanie oleju z łożysk wałka wirnika, zwęglenie jego pozostałości,
– pogorszenie smarowania,
– uszkodzenia mechaniczne wewnątrz turbiny (łopatki, łożyska, wałek).

Jak unikać awarii? Przede wszystkim likwidować pierwsze symptomy niedrożności DPF / FAP / GPF, dbać o to, by samoczynny proces regeneracji filtra cząstek stałych przebiegał prawidłowo i nie był przerwany. Nie należy również lekceważyć świecących kontrolek czy komunikatów ostrzegających na komputerze pokładowym. Nie można zwlekać z rozwiązywaniem tego typu problemów. Trzeba działać szybko, by ta usterka nie doprowadziła do kolejnych.

W Nowym Sączu przy ul. Żwirki 31 znajduje się specjalistyczny serwis „Viper”, który specjalizuje się w regeneracji filtrów cząstek stałych DPF/FAP/GPF oraz katalizatorów. Proces regeneracji odbywa się w specjalistycznej maszynie z użyciem odpowiedniej hydrodynamicznej technologii regeneracji. Umożliwia ona przywrócenie do 99% sprawności nowego filtra. Na wykonaną usługę serwis udziela gwarancji. Metoda regeneracji nie wymaga rozcinania filtra cząstek DPF.

Serwis obsługuje samochody osobowe, ciężarowe, dostawcze, autobusy oraz pojazdy rolnicze i maszyny budowlane. Zajmujemy się również regeneracją turbosprężarek.

Zapraszamy do kontaktu telefonicznego 530 000 716 lub do bezpośredniej wizyty w serwisie.

Serwis „Viper”, ul Żwirki 31 33-300 Nowy Sącz.

Komentarze Facebook
Zobacz również
2 Komentarze
  1. Sun pisze

    U mnie ogólnie był problem z turbiną, ale po regeneracji w AMSerwis moc wróciła.

    1. Wajper pisze

      Ja wycioł DPFa bo jak jeżdzę na opale to sie zatyko. Turbo gwizda jak w Jelczu. 2mln kilometrów i igła ciągnie jak stara w noc poślubną

Zostaw odpowiedź