Ghostwriting – na czym polega i jakie daje korzyści?
Ze zjawiskiem ghostwritingu spotykamy się w na polskich rynku dość często, ale nawet nie zdajemy sobie z tego sprawy – w końcu na tym to polega. Wiele osób woli zatrudnić pisarza-widomo, niż samodzielnie zajmować się pisaniem tekstu, które wbrew pozorom wcale nie jest takie proste, jak może się wydawać. W tym artykule odpowiem na pytanie, na czym polega ghostwriting oraz jakie korzyści daje zleceniodawcy.
Ghostwriting – kim jest ghostwriter?
Ghostwriter jest osobą, która anonimowo tworzy treści, a następnie zrzeka się autorstwa, przypisując je zleceniodawcy. Co to oznacza? Prawdziwy autor jest anonimowy, a tekst zostaje opublikowany pod nazwiskiem osoby powierzającej zlecenie.
Najprościej mówiąc, ghostwriting to zlecanie napisania specjalistycznych tekstów profesjonaliście.
Szczegółowy opis oraz korzyści płynące z ghostwritingu znajdziesz pod tym linkiem:
https://contentwriter.pl/ghostwriting/
Copywriter a ghostwriter – jakie są różnice?
Oba te zawody mają kilka cech wspólnych. Wymagają od osób trudniących się nimi znajomości zasad poprawnej pisowni, dużych pokładów kreatywności, lekkiego pióra, umiejętności szybkiego wyszukiwania informacji, a także dotrzymywania terminów.
Zarówno copywriterzy, jak i ghostwriterzy muszą tworzyć unikalne, profesjonale, wiarygodne i przekonujące teksty oraz dostosowywać język do grupy odbiorców.
Różnica w tych dwóch profesjach polega na tym, że ghostwriter pozostaje anonimowy i zrzeka się autorstwa swojej pracy, natomiast copywriter jest w pełni rozpoznawalny i może zyskać odpowiednią renomę.
Przy podejmowaniu decyzji, kogo wybrać – copywritera czy ghostwritera, warto zastanowić się nad indywidualnymi potrzebami firmy i postawić na specjalistę, który w danej branży będzie bardziej skuteczny.
Jakie treści może tworzyć ghostwriter?
Jego zakres działań obejmuje:
- książki (np. biografie)
- artykuły
- opracowania naukowe
- przemówienia lub prezentacje
- prace dyplomowe, magisterskie, licencjackie
- scenariusze
- marketing szeptany
- komentarze na stronie internetowej
A także wiele, wiele innych.
Jakie są korzyści ze współpracy z ghostwriterem?
Autor-widmo – w zamian za ustalone wynagrodzenie – tworzy treści, z których jego klient czerpie korzyści i niejednokrotnie może liczyć na duży sukces. O jakich korzyściach mowa?
- oszczędność czasu
- kreowanie wizerunku eksperta
- budowanie popularności
- większe zyski
A dodatkowo zleceniodawca może liczyć na teksty dostosowane do charakteru firmy i grupy odbiorców, pełną anonimowość, przeniesienie praw autorskich, a także może mieć pewność, że zamówione treści będą wysokiej jakości, spójne, unikalne oraz bogate pod kątem słownictwa.
Ghostwriting – podsumowanie
Ghostwriting polega na tworzeniu profesjonalnych treści i zrzekaniu się autorstwa. Korzyści, jakie czerpie klient ze współpracy z ghostwriterem to między innymi: kreowanie pozytywnego wizerunku, oszczędność czasu, budowanie popularności i wzrost zysków. Omówiliśmy także najważniejsze różnice między ghostwriterem a copywriterem. Mamy nadzieję, że ten artykuł rozjaśnił Ci nieco te kwestie.