Kontrowersje wokół Newagu i grupy hakerów! Sejmowa Komisja zaprosi ABW, CBA i kontrwywiad wojskowy.
Czwartkowe posiedzenie sejmowej Komisji Infrastruktury poświęcone problemom z pociągami Impuls produkcji nowosądeckiego Newagu zostało przerwane. Decyzja zapadła w wyniku wniosku o zaproszenie na kolejne obrady przedstawicieli służb specjalnych, takich jak ABW, CBA oraz – być może – kontrwywiadu wojskowego. Dyskusję wywołał brak przedstawicieli Newagu oraz obecność członków grupy hakerskiej Dragon Sector.
Czytaj również: Nowy Sącz i Sądecczyzna na tle Małopolski: najmniejsza liczba zgonów, największe szanse na zdrowe życie?
Hakerzy kontra Newag: oskarżenia o sabotaż i reakcja sądowa
Pod koniec 2023 roku grupa hakerów Dragon Sector, współpracująca – według doniesień – z konkurencyjną firmą serwisującą tabor, zarzuciła Newagowi wprowadzenie do pociągów Impuls oprogramowania blokującego pojazdy podczas jazdy. Newag stanowczo zaprzecza tym oskarżeniom, wskazując na możliwe modyfikacje oprogramowania dokonane bez ich autoryzacji. Spółka złożyła zawiadomienie do organów ścigania jeszcze przed ujawnieniem tych informacji oraz wniosła pozew przeciwko grupie Dragon Sector do warszawskiego Sądu Okręgowego.
Kontrowersje podczas obrad komisji
Posiedzenie Komisji Infrastruktury miało na celu omówienie informacji przekazanych przez resort infrastruktury, Urząd Transportu Kolejowego i Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Zastępca przewodniczącego komisji, Andrzej Adamczyk (PiS), wnioskował o przerwanie obrad i zaproszenie na kolejne posiedzenie przedstawicieli służb odpowiedzialnych za bezpieczeństwo, takich jak ABW i CBA, podkreślając, że sprawę powinny zbadać właściwe organy.
Adamczyk wskazał, że obecność grupy Dragon Sector może prowadzić do wykorzystywania komisji do rozgrywek biznesowych między konkurencyjnymi podmiotami. Zaapelował o wyłączenie możliwości zabierania głosu przez przedstawicieli hakerów podczas kolejnych posiedzeń, argumentując, że ich wypowiedzi powinny zostać przeanalizowane w ramach działań śledczych. „Właściwe służby powinny ocenić ten problem i przedstawić odpowiednie wnioski” – stwierdził Adamczyk. Wnioskował również o rozszerzenie debaty o problemy innych producentów taboru, w tym Pesy.
Marek Sowa (KO) zgodził się z częścią postulatów Adamczyka, wskazując na brak zaproszenia przedstawicieli Newagu na posiedzenie oraz obecność prawników reprezentujących grupę Dragon Sector. „Nie wiem, czy posiedzenie komisji to właściwe miejsce do rozstrzygania sporów gospodarczych między podmiotami” – zauważył Sowa.
Z kolei Paulina Matysiak (Razem) była jedyną posłanką, która sprzeciwiła się przerwaniu obrad. Posiedzenie zostanie wznowione po skompletowaniu wymaganych informacji i zaproszeniu przedstawicieli służb bezpieczeństwa.
Debata wokół problemów z pociągami Impuls wykracza poza kwestie techniczne, wchodząc na grunt sporów biznesowych i potencjalnych zagrożeń związanych z bezpieczeństwem publicznym. Rozstrzygnięcia komisji i działania służb mogą mieć kluczowe znaczenie dla dalszego rozwoju sytuacji wokół Newagu i jego konkurentów.
Źródło: PAP
Fot.: archiwum
Mam nadzieję, że zarząd firmy Newag zostanie pokazowo wtrącony do więzienia na wiele lat jako przestroga dla innych kombinatorów januszy, którzy myślą, że mogą wszystko.
Jezeli to prawda, Newag powinien slono za to zaplacic. Problem niestety w tym ze jak ktos u gory narobi g*, to zwykli parcownicy za to placa.
😈😈😈