miastoNS
Portal informacyjny | Nowy Sącz

Edukacja poprzez zmysły! Ogród sensoryczny w Miasteczku Galicyjskim [Zdjęcia]

1 1 195

W ramach Projektu „Muzea Otwarte” na terenie Miasteczka Galicyjskiego, za Dworkiem Szlacheckim w Łososinie Dolnej na terenie łatwo dostępnym dla dzieci, osób z dysfunkcjami wzroku lub motoryki, stworzono ogród edukacyjno – sensoryczny.

 

Czytaj również: 100 osób poddanych kwarantannie w Krynicy-Zdroju!
Kobieta z podejrzeniem koronawirusa w sądeckim szpitalu – KLIK

 

Ogród został wyposażony w elementy do zabaw zręcznościowo-ruchowych oraz terapeutycznych tj. huśtawki wiszące typu bocianie gniazdo idealnie sprawdzające się podczas zajęć terapeutycznych dla dzieci z zaburzeniami rozwoju prawidłowej koordynacji ruchowo – wzrokowej, piaskownicę, kładkę drewnianą ze szczebelkami, most z siatki, bujak, pieńki do skakania (wysokość 20-50 cm). Wszystkie te elementy zostały skomponowane z 4 obiektami-domkami (mini-zagrodami wiejskimi) zaprojektowanymi indywidualnie, których forma, detale zdobnicze i kolorystyka odpowiadają czterem grupom etnograficznym prezentowanym w sądeckim skansenie.

 

 

Dodatkowo oprócz elementów edukacyjnych w ogrodzie wydzielone zostały strefy:
– zapachowa: na tym obszarze rośliny zostały dobrane w taki sposób, aby natężenie zapachów było intensywniejsze.
– dotykowa: w ogrodzie dzieci mogą chodzić po ścieżce sensorycznej zrobionej z różnorodnych materiałów: szyszek, kory, żwirku i piasku.
– smakowa: na tym obszarze posadzone zostały krzewy i drzewa owocowe, dzięki czemu najpełniej możemy zaobserwować roczną wegetację roślin.

Ogród edukacyjno-sensoryczny jest parkiem przystosowanym nie tylko do odpoczynku na łonie natury, ale przede wszystkim do celów terapeutycznych, socjalizujących i edukacyjnych dla osób niewidomych, jak i osób z zaburzeniami psychofizycznymi czy z upośledzeniem umysłowym. Jest tak zaprojektowany, aby w sposób zintensyfikowany i celowy oddziaływać na zmysły pozawzrokowe w większym stopniu niż zwykle. Poza funkcją spacerowo-rekreacyjną spełnia także funkcje terapii oraz nauki dla osób niepełnosprawnych i dzieci.

Opr. Rafał Kmak
fot. MOwNS

Komentarze Facebook
Zobacz również
1 komentarz
  1. K pisze

    Zamiast „upośledzenia umysłowego” lepiej pisać o „niepełnosprawności intelektualnej”. Sugeruję zmianę w tekście.

Zostaw odpowiedź