miastoNS
Portal informacyjny | Nowy Sącz

Konkurs im. Ady Sari: Wielki finał. Nagrody rozdane!

0 659

Chao Liu, baryton z Chin, który studiował w Central South University Teng Shuping, Luciano Pavarotti Municipal Theater Academy of Modena, a obecnie szkoli się na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie zdobył I nagrodę (24 tys. zł) w kategorii głosów męskich na XX Międzynarodowym Konkursie Sztuki Wokalnej im. Ady Sari w Nowym Sączu. II nagroda (11 tys. zł) w tej samej kategorii także powędrowała do Chin. Zdobył ją Liang Wei, tenor, absolwent Nantong University oraz Conservatorio Statale di Musica im. Giuseppe Verdiego w Turynie. „Gratuluję wszystkim kolegom. To był piękny Konkurs. Dziękuję wszystkim organizatorom. Jestem bardzo szczęśliwy” – mówił Chao Liu.

Czytaj również: Ponad 29 mln zł dla Małopolski na walkę z osuwiskami i skutkami klęsk żywiołowych

Weronika Rabek, polska mezzosopranistka z Gdańska, absolwentka Hochschule für Musik, Theater und Medien w Hanowerze, studentka AM w Gdańsku i Uniwersytetu Muzycznego w Warszawie oraz Hyejin Lee, sopranistka z Korei Południowej, absolwentka m.in. Hochschule für Musik, Theater und Medien w Hanowerze otrzymały dwie równorzędne II nagrody (po 11 tys. zł) w kategorii głosów żeńskich. W tej kategorii jury nie przyznało I nagrody. „Jestem zaskoczona, zmęczona, oszołomiona. W sumie nie spodziewałam się” – mówiła Weronika Rabek. „Ale jestem bardzo szczęśliwa. Jutro zbiorę myśli i zastanowię się co dalej” – dodała.

Ponadto jury przyznało w kategorii głosów żeńskich III nagrodę (6 tys. zł) sopranistce pochodzącej z Korei Południowej – Celine Mun. W kategorii głosów męskich, III nagrody jury nie przyznało.

Wyróżnieniami (po 2,5 tys. zł) zostali uhonorowani: Iryna Haich, mezzosopranistka z Ukrainy i Adrian Janus, baryton z Polski. W tej edycji Konkursu po raz pierwszy została przyznana Nagroda im. Heleny Łazarskiej (5 tys. zł) za najlepsze wykonanie utworu Wolfganga Amadeusza Mozarta. Otrzymała ją Justyna Khil za arię Donny Elviry „In quali eccessi/Mi tradi quell’alma ingrata” z II aktu opery „Don Giovanni”. Fundatorem tej nagrody jest Antoni Malczak, inicjator i dyrektor Międzynarodowego Festiwalu i Konkursu Sztuki Wokalnej im. Ady Sari w latach 1985-2019. Hyejin Lee zdobyła także Nagrodę im. Ady Sari (2 tys. zł) dla najlepszego sopranu koloraturowego, ufundowaną przez Jacka Lelka, burmistrza Miasta Starego Sącza.

Laureaci XX Konkursu im. Ady Sari zostali obsypani deszczem nagród finansowych, rzeczowych i tych w postaci zaproszeń na koncerty. Protokół, który odczytywał dziś przed godziną drugą w nocy Wojciech Maciejowski, sekretarz jury, przerywany był co chwilę oklaskami młodych artystów. Pula nagród w tym roku wynosiła ponad 100 tys. zł (szczegóły poniżej, w protokole jury).

Finał Konkursu w Operze Krakowskiej poprzedzony został konferencją prasową, podczas której Małgorzata Walewska, przewodnicząca jury i Dyrektor Artystyczna Konkursu, Andrzej Zarych, dyrektor Małopolskiego Centrum Kultury SOKÓŁ w Nowym Sączu oraz Piotr Sułkowski, dyrektor Opery Krakowskiej mówili o tegorocznej edycji wydarzenia. Zwrócili uwagę, że jest niezwykle międzynarodowa i na bardzo wysokim poziomie. Organizatorów zaskoczyła duża ilość śpiewaków z Azji perfekcyjnie przygotowanych, nie tylko muzycznie, ale także językowo. Zwłaszcza jurorów polskich, urzekła polska wymowa zagranicznych śpiewaków. Co ciekawe, azjatyccy artyści w kuluarach podkreślali, że dla nich niezwykle prosty jest język polski i nie byli w stanie zrozumieć, dlaczego Polacy uważają, że ich język jest trudny do śpiewania.

Przesłuchania finałowe odbyły się z udziałem publiczności, która oklaskiwała artystów. Koncertowi towarzyszyły wielkie emocje, bo poziom Konkursu był wysoki. Była to – jak mówiła dziennikarzom Małgorzata Walewska – wojna nerwów. Śpiewacy wykonywali po dwie arie, wybrane przez siebie z obowiązkowej listy utworów. Artystom towarzyszyła Orkiestra Opery Krakowskiej pod batutą Piotra Sułkowskiego.

Finał poza Nowym Sączem, odbył się po raz pierwszy w historii Konkursu. Występ na scenie operowej, był dla wielu artystów nie tylko dużym przeżyciem, ale i szansą na większą promocję.

Śpiewaków oceniało międzynarodowe jury, pod przewodnictwem Małgorzaty Walewskiej, w którym zasiadali: Marcin Habela – Profesor śpiewu na Genewskim Uniwersytecie Muzycznym, doradca artystyczny Akademii Muzycznej im. Tibora Vargi w Sion w Szwajcarii i Akademii Muzycznej szkoły Anargyriosa i Korgialeniosa na Spetses w Grecji; Beata Klatka – Dyrektor Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki oraz Kierownik AKADEMII OPEROWEJ Teatru Wielkiego Opery Narodowej w Warszawie; Dominik Licht – Konsultant w zakresie castingu w Duńskiej Operze Królewskiej w Kopenhadze; Rebekah Rota – Dyrektor Opery w Wuppertalu w Niemczech (od sezonu 2023/2024); Keith Bernard Stonum – Dyrektor Artystyczny Jungen Oper im NORD (Staatsoper Stuttgart, Niemcy), śpiewak oraz Wojciech Maciejowski (sekretarz).

Przypomnijmy, organizatorem Konkursu jest Małopolskie Centrum Kultury SOKÓŁ w Nowym Sączu, a współorganizatorem tej edycji – Opera Krakowska.

Agnieszka Malatyńska-Stankiewicz
biuro prasowe Konkursu
Fot.: Piotr Droździk i Kinga Ptak

 

Komentarze Facebook
Zobacz również

Zostaw odpowiedź