Wiadukty, stacje i tory! Tak powstaje nowoczesna kolej w Nowym Sączu [Zdjęcia]
Na linii 104 Chabówka – Nowy Sącz trwa jedna z kluczowych inwestycji kolejowych w Małopolsce. W mieście widać już efekty: nowe wiadukty i bezkolizyjne skrzyżowania, przebudowę stacji i przystanków oraz przygotowania do elektryfikacji. Prace na odcinku Nowy Sącz – bocznica Klęczany mają zakończyć się w I kwartale przyszłego roku, a całość „Podłęże–Piekiełko” skróci czas przejazdu Kraków – Nowy Sącz do ok. 60 minut.
Czytaj również: Krynica Forum 2025: Małopolska w centrum debat o bezpieczeństwie i przyszłości kraju
Co dokładnie dzieje się w Nowym Sączu
W mieście powstają bezkolizyjne układy drogowo-kolejowe zamiast przejazdów w poziomie szyn. Najnowsze otwarte skrzyżowanie łączy ulice Kolejową, Asnyka i Zieloną – zastąpiło dawny przejazd na ul. Asnyka przy wjeździe linii 104 na stację Nowy Sącz. To element szerszej przebudowy odcinka Nowy Sącz – bocznica Klęczany, obejmującej m.in. nowe drogi dojazdowe, chodniki i wiadukt kolejowy.
Stacje, przystanki, obiekty inżynieryjne
Modernizacja przewiduje przebudowę stacji Marcinkowice oraz przystanków Nowy Sącz Chełmiec i Nowy Sącz Miasto, a na całej linii – dziesiątki obiektów inżynieryjnych: wiadukty, mosty, przejścia pod torami. Na odcinkach objętych finansowaniem KPO to łącznie m.in. 34 km torów po modernizacji/odbudowie, 17 nowych wiaduktów, 10 nowych mostów i 8 przejść pod torami; dojdzie także nowa stacja w Męcinie i przystanek Mordarka.

Elektryfikacja i docelowe prędkości
Linia 104 – dziś w większości niezelektryfikowana – jest modernizowana i elektryfikowana. Wraz z budową nowej trasy Podłęże – Tymbark/Mszana (linie 622/623) projekt pozwoli skrócić przejazd z Krakowa do Nowego Sącza do ok. 60 minut, a do Zakopanego do ok. 90 minut.
Harmonogram i pieniądze
Część „Modernizacja linii 104” (Chabówka – Rabka Zaryte – Mszana Dolna oraz Limanowa – Klęczany – Nowy Sącz) ma wartość ok. 4,35 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy. Prace w obrębie odcinka Nowy Sącz – bocznica Klęczany według PLK mają się zakończyć w I kwartale przyszłego roku; na całej osi „Podłęże–Piekiełko” roboty toczą się równolegle na sześciu odcinkach.

Nowa linia do Małopolski południowej – dlaczego to ważne dla Sądecczyzny
Równolegle rusza budowa pierwszego odcinka zupełnie nowej linii 622 Szczyrzyc – Tymbark (2 mld zł brutto; tunele 3,8 km i 1 km, mosty i wiadukty). Ten fragment połączy się z linią 104 w Tymbarku i odblokuje szybkie relacje z Krakowa do Limanowej i Nowego Sącza po zakończeniu całego układu. Umowa przewiduje 46 miesięcy robót, zakończenie do połowy 2029 r.
Najważniejsze korzyści dla mieszkańców Nowego Sącza
Szybsze i częstsze pociągi, wyższy poziom bezpieczeństwa dzięki likwidacji przejazdów w poziomie szyn i budowie wiaduktów, lepsza dostępność dzięki przebudowie stacji i przystanków oraz docelowo nowe, krótsze trasy do Krakowa i Podhala. W Nowym Sączu efekty są już widoczne: gotowe bezkolizyjne skrzyżowania i nowe obiekty inżynieryjne, a zakończenie robót miejskich – na początku przyszłego roku.
Gdzie śledzić postęp prac
Aktualności o linii 104 i całym projekcie „Podłęże–Piekiełko” publikują: oficjalny serwis inwestycji, komunikaty PKP PLK oraz serwisy regionalne dokumentujące prace (m.in. mosty na Dunajcu i przebudowę układu drogowego).
















