GDDKiA w Krakowie: ponad 22 km nowych dróg, nowe mosty, poprawa bezpieczeństwa na drogach
22,2 km dróg dwujezdniowych przybyło w tym roku w woj. małopolskim – podał krakowski oddział GDDKiA. Drogowcy ukończyli m.in. drogę ekspresową S7 na odcinku Szczepanowice – Widoma oraz udostępnili dla ruchu drugą jezdnię S7 między Lubniem i Naprawą. Dodatkowo udało się wybudować nowy most na rzece Dunajec w miejscowości Kurów. Wyremontowano odcinki drogi krajowej DK75 w Maciejowej (gm. Łabowa) i Tęgoborzu.
Czytaj również: Egzekucja na Podhalu? Znaleziono mężczyznę z „kulą w głowie”
Jak przekazała w piątek rzeczniczka krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Iwona Mikrut, odcinek drogi ekspresowej S7 od węzła Widoma do węzła Szczepanowice został udostępniony dla ruchu samochodowego 4 października. W ramach inwestycji m.in. wybudowano 13,1-km odcinek dwujezdniowej drogi ekspresowej S7, węzły drogowe łączące S7 z istniejącym układem komunikacyjnym, niezbędne obiekty inżynierskie, a także drogi dojazdowe.
Przybyło 22,2 km dróg dwujezdniowych w 2021 r. #Małopolska. Podsumowanie działań @GDDKiA #Kraków zamieściliśmy na stronie https://t.co/wC6QDg0vn8
— GDDKIA Kraków (@GDDKiA_Krakow) December 31, 2021
Trasa ma dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w każdą stronę, z pozostawioną rezerwą na trzeci pas. Wybudowano dwa węzły: Szczepanowice i Widoma, 10 wiaduktów, a także przejścia dla zwierząt, przejazdy gospodarcze i estakadę o długości ponad 680 metrów nad linią kolejową, drogami powiatowymi i rzeką Szreniawą. Odcinek w systemie „zaprojektuj i zbuduj” zrealizowała firma Mota-Engil Central Europe. Koszt inwestycji wyniósł ponad 508 mln zł.
Od końca listopada kierowcy jeżdżą nowym odcinkiem dwupasmowej Zakopianki, czyli drogą S7 Lubień – Naprawa o długość 7,6 km. Wcześniej dostępna była jedna nitka drogi. Teraz na obu jezdniach ruch odbywa się dwoma pasami. Oddanie do ruchu odcinka Lubień – Naprawa nie oznacza zakończenia całej inwestycji. Wciąż są jeszcze wykonywane prace poza jezdnią, m.in. roboty ziemne i melioracyjne pod obiektami inżynierskimi. Kontynuowane są także prace przy budowie ogrodzenia trasy. Na razie podróżni nie mogą korzystać z miejsc obsługi podróżnych, gdyż tam również trwają prace wykończeniowe.
Jak przypomniała Mikrut, w październiku br. została ukończona budowa nowego mostu na drodze krajowej nr 75 w Kurowie k. Nowego Sącza. Nowoczesny obiekt ma 602 metry długości, ponad 17 metrów szerokości i trzy pylony o wysokości 33,5 m od poziomu terenu. Inwestycję o wartości ponad 189 mln zł zrealizowano w ciągu niecałego 2,5 roku, a jej wykonawcą było polsko-węgierskie konsorcjum firm: Banimex i Hodmezovasarhelyi Utepito Korlatolt Felelossegu. W przyszłości obiekt znajdzie się na trasie tzw. „sądeczanki”.
GDDKiA wybudowała również mniejsze obiekty mostowe na DK52 w Inwałdzie i na DK44 w Palczowicach. Wyremontowane zostały dwa równoległe wiadukty na A4 w Węgrzcach Wielkich i na DK94 w Olkuszu. Wyremontowano mosty na DK94 w Brzesku i na DK49 w Nowym Targu.
Krakowski oddział GDDKiA przebudował także skrzyżowania na DK75 w Maciejowej i Tęgoborzu oraz skrzyżowanie DK 49 z ul. Szaflarską w Nowym Targu. Dla poprawy bezpieczeństwa pieszych na drogach krajowych w Małopolsce doświetlono 152 przejścia, wybudowano chodniki i zatoki autobusowe.
W 2021 r. podpisano umowy na:
- projekt i budowę drogi ekspresowej S7 na odcinku Miechów – Szczepanowice,
- kontynuację projektowania i budowy drogi ekspresowej S7 Widoma – Kraków,
- zaprojektowanie i rozbudowę DK94 na odcinku Zederman – Jerzmanowice,
- budowę obwodnicy Chełmca i Nowego Sącza, w ciągu DK28,
- opracowanie studium korytarzowego dla dwujezdniowej DK7, na odcinku Rabka – Chyżne
- dokumentację dla rozbudowy węzła A4 Kraków Południe,
- kompleksową dokumentację projektową obwodnicy Makowa Podhalańskiego, w ciągu DK28,
- opracowanie kompleksowej dokumentacji projektowej dla budowy węzła drogowego w Jaworniku na DK7
- przebudowę skrzyżowania DK44 z ulicami Krakowską w Skawinie i Skotnicką w Krakowie na rondo, w Skawinie,
- budowę mostu granicznego na potoku Jeleśnia, pomiędzy miejscowościami Chyżne (woj. małopolskie) i Trstena (na terytorium Słowacji).
Koszt tych zadań wynosi łącznie ponad 1,8 mld zł.
Najważniejsze inwestycje w trakcie realizacji w woj. małopolskim to odcinki drogi ekspresowej S7 na północ od Krakowa: między Moczydłem na granicy województw małopolskiego i świętokrzyskiego a węzłem Miechów, od węzła Miechów do węzła Szczepanowice oraz Widoma – Kraków. Powstaje także jeden odcinek S7 na południe od stolicy Małopolski – pomiędzy Naprawą i Skomielną Białą z dwukomorowym tunelem pod górą Mały Luboń o długości 2,6 km.
Na terenie Krakowa i gmin Zielonki oraz Wielka Wieś trwa budowa Północnej Obwodnicy Krakowa (POK) w ciągu drogi ekspresowej S52 o długości 12,3 km. Łączna długość budowanych dróg ekspresowych – przekazała rzeczniczka GDDKiA – to 57,8 km, a koszt – ponad 2,8 mld zł.
W trakcie realizacji jest 28,3 km dróg dwujezdniowych: DK47 Rdzawka – Nowy Targ, obwodnica Oświęcimia DK44 powstająca w ramach większego zadania, S1 od węzła Kosztowy II w Mysłowicach do węzła Suchy Potok w Bielsku-Białej oraz obwodnica Brzeska w ciągu DK75 tzw. druga część łącznika z autostradą A4. Te dwie ostatnie inwestycje czekają na wydanie zezwolenia (ZRID) przez wojewodę i w 2022 r. rozpoczną się budowy. Koszt tych inwestycji wyniesie łącznie blisko 1,5 mld zł.
źródło: PAP
fot.: GDDKiA w Krakowie