miastoNS
Portal informacyjny | Nowy Sącz

GDDKiA złożyła wniosek o decyzję środowiskową dla obwodnicy Limanowej

0 537

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad złożyła do burmistrza Limanowej (Małopolskie) wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU) dla budowy obwodnicy tego miasta. Trasa powstanie w ramach rządowego programu „100 obwodnic”. Jak poinformował Kacper Michna z krakowskiego oddziału GDDKiA, droga będzie przebiegać w nowym śladzie, po południowej stronie miasta, jako część drogi krajowej nr 28.

Czytaj również: PKP PLK podpisały umowy na pierwsze prace na linii kolejowej Chabówka-Nowy Sącz

„We wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach wskazaliśmy trzy warianty przebiegu obwodnicy – 1A, 2A i 3A. Każdy z nich rozpoczyna się w okolicach skrzyżowania DK28 z ul. Krakowską, a kończy nieopodal skrzyżowania ul. Kościuszki z ul. Agrestową” – wyjaśnił przedstawiciel GDDKiA.

Warianty 1A i 2A są poprowadzone przez obszar miasta Limanowa, wariant 3A przebiega częściowo przez tereny gminy wiejskiej Limanowa.

GDDKiA jako wariant preferowany wskazała 1A. „Jego przebieg w dużej mierze pokrywa się z korytarzem na obwodnicę przewidzianym w Miejscowym Planie Zagospodarowania Przestrzennego” – wyjaśnił Michna. Jaz zaznaczył, takie rozwiązanie zostało wypracowane we współpracy z przedstawicielami Limanowej.

Plan zakłada wybudowanie na trasie dwóch mostów nad Suchą Sowliną i Sowlinką oraz dwóch estakad o długości ponad 300 metrów każda. Pierwsza będzie przechodzić nad Sowlinką oraz ulicami Piastowską, Sikorskiego i Józefa Marka. Druga nad potokiem Jabłoniec i ulicą Wiejską. Planowana jest również budowa dwóch wiaduktów, którymi ulice Lipowa i Łokietka będą przebiegać nad obwodnicą.

Nowa trasa będzie połączona z siecią istniejących już dróg. Rozpocznie się rondem na ulicy Krakowskiej, następnie przewidziano budowę dwóch skrzyżowań – z ulicami Biedronia i Grunwaldzką oraz z ulicą Żwirki i Wigury. Koniec obwodnicy to rondo łączące trasę z ul. Kościuszki. W ramach inwestycji powstaną dodatkowe drogi lokalne, które poprawią dojazd do terenów w pobliżu obwodnicy.

Nowa trasa będzie miała ok. 6 km długości. Będzie to droga jednojezdniowa, z jednym pasem ruchu w każdym kierunku i pasem awaryjnym, klasy GP (droga główna ruchu przyspieszonego).

Według zapewnień GDDKiA obwodnica Limanowej będzie zbudowana w taki sposób, aby zapewnić komunikację między terenami znajdującymi się na północ i południe od niej.

Zgodnie z planami po uzyskaniu DŚU GDDKiA będzie przygotowywać tzw. koncepcję programową obwodnicy, której elementem są m.in. badania geologiczne terenu. Następnie planowane jest ogłoszenie przetargu na wykonanie tej inwestycji w formule „projektuj i buduj”. Przewidywany czas realizacji tego zadnia to lata 2025-2029.

Obwodnica Limanowej jest przygotowywana w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030. W województwie małopolskim w ramach tego programu ma powstać siedem obwodnic: Chrzanowa i Trzebini, Nowego Targu, Piwnicznej-Zdroju, Tarnowa, Wadowic, Makowa Podhalańskiego i Limanowej. Trzy ostatnie odcinki powstaną w ciągu drogi krajowej nr 28.

Źródło: PAP (autor: Rafał Grzyb)
Fot.: GDDKiA

 

Komentarze Facebook
Zobacz również

Zostaw odpowiedź