miastoNS
Portal informacyjny | Nowy Sącz

Historia dzieje się dziś! Powstanie nowe połączenie kolejowe! Projekt szybkiej kolei (160 km/h) do Krakowa się urealnia

„Podłęże-Piekiełko”: Jest przetarg na pierwszy odcinek nowej linii kolejowej

1 4 859

PKP PLK poinformowało, że ogłosiło przetarg na budowę pierwszego odcinka nowej linii kolejowej w ramach projektu „Podłęże-Piekiełko”. Tory pomiędzy Szczyrzycem, a Tymbarkiem poprowadzone będą przez dwa tunele, wiadukty i mosty. Ta część nowego połączenia kolejowego w Małopolsce gotowa będzie w 2029 roku. Szacowany koszt budowy to ponad 2 mld zł netto, który sfinansowany będzie ze środków budżetowych.

Czytaj również: Rozkopany Nowy Sącz! Kolejowo-drogowa rewolucja trwa [Zdjęcia]

Modernizacja i budowa nowych torów skróci czasy przejazdu pociągami z Krakowa do Zakopanego i Nowego Sącza. Fragment nowej linii kolejowej nr 622 połączy nowo projektowaną stację Szczyrzyc z istniejącą stacją Tymbark, zlokalizowaną przy modernizowanej linii kolejowej 104 (Chabówka – Nowy Sącz). Tą trasą będą poruszać się pociągi jadące od Krakowa w kierunku Limanowej i Nowego Sącza.

Przeszło 8-kilometrowy odcinek torów będzie dostosowany, podobnie jak cała linia „Podłęże-Piekiełko”, do prędkości 160 km/h dla pociągów pasażerskich i 120 km/h dla pociągów towarowych. Linia kolejowa w tym miejscu przebiegać będzie przez tereny podgórskie. Projektanci przewidzieli poprowadzenie torów m.in. przez dwa tunele (3,8 i 1 km długości), mosty i wiadukty kolejowe. Wszystkie skrzyżowania torów z lokalnymi drogami będą bezkolizyjne. W ramach inwestycji wybudowana będzie także sieć trakcyjna i cyfrowy system sterowania ruchem pociągów, dostosowany do najnowszych standardów europejskich.

Patryk Wicher

– Kochani, mamy to! Ogłoszono przetarg na budowę pierwszego odcinka nowej linii kolejowej w ramach projektu „Podłęże-Piekiełko”. Tory pomiędzy Szczyrzycem, a Tymbarkiem poprowadzone będą przez dwa tunele, wiadukty i mosty. Nie zatrzymujemy się, Podłęże-Piekiełko coraz bliżej. Kolejna obietnica dotrzymana – czytamy wpis w mediach społecznościowych posła na Sejm RP Patryka Wichra. – Przetarg na odcinek między Szczyrzycem, a Tymbarkiem to pierwszy krok w budowie nowej linii kolejowej łączącej Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną Dolną. Poseł zapowiedział, że kolejne przetargi będą ogłaszane w tym oraz przyszłym roku, a zakończenie budowy całej trasy planowane jest na 2030 rok.

Pośrodku budowanego odcinka powstanie nowy przystanek kolejowy Stróża koło Dobrej. Dzięki pochylni i ścieżkom naprowadzającym peron będzie dostosowany do potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Przystanek wyposażony będzie w wiaty, ławki, gabloty informacyjne i stojaki rowerowe. Będzie można z niego szybko dojechać m.in. do Limanowej, Mszany Dolnej, czy Gdowa.

Realizacja odcinka Szczyrzyc – Tymbark to pierwszy etap budowy nowej linii kolejowej w ramach projektu Podłęże-Piekiełko, największej inwestycji kolejowej na południu Polski. Obecnie zaawansowane prace budowlane toczą się przy trzech innych fragmentach modernizowanej linii kolejowej nr 104 (Chabówka – Nowy Sącz), która również jest częścią tego przedsięwzięcia. Wykonawcy pracują na odcinkach Limanowa – bocznica Klęczany, bocznica Klęczany – Nowy Sącz oraz Chabówka – Rabka Zaryte. Modernizacja pierwszych fragmentów tej trasy zakończy się już w przyszłym roku, a do 2030 roku powstanie nowa linia kolejowa, która połączy Kraków z Podhalem i Sądecczyzną. Najszybsze pociągi przejadą trasą Kraków – Nowy Sącz w ok. 60 minut. Natomiast podróż ze stolicy Małopolski do Zakopanego zajmie ok. 90 minut. Powstaną nowe możliwości rozwoju komunikacyjnego, turystycznego i transportowego w Małopolsce.

Więcej o projekcie: www.podleze-piekielko.pl

Obecnie zaawansowane prace budowlane toczą się przy trzech innych fragmentach modernizowanej linii kolejowej nr 104 (Chabówka – Nowy Sącz), która również jest częścią tego przedsięwzięcia. Wykonawcy pracują na odcinkach Limanowa – bocznica Klęczany, bocznica Klęczany – Nowy Sącz oraz Chabówka – Rabka Zaryte. Modernizacja pierwszych fragmentów tej trasy zakończy się w przyszłym roku.

Zgodnie z planami po zakończeniu inwestycji najszybsze pociągi przejadą trasą Kraków – Nowy Sącz w ok. 60 minut. Natomiast podróż ze stolicy Małopolski do Zakopanego zajmie ok. 90 minut.

 

Komentarze Facebook
Zobacz również
1 komentarz
  1. Dyxd467 pisze

    160km to jest ta szybką kolej w Polsce??? Za tyle mld i taki okres oczekiwania to dramat. W prl-u tyle ciuchcie jeździły xd

Zostaw odpowiedź