Mają dość opieszałości! Zablokowali drogę krajową DK75 [Zdjęcia]
W Wielopolu (gm. Chełmiec) doszło wczoraj do wyjątkowego wydarzenia w skali kraju. Mieszkańcy Sądecczyzny postanowili zablokować drogę, ale nie w geście blokady jakiejś inwestycji. Zablokowali drogę krajową DK75 celem przyśpieszenia budowy drogi łączącej Nowy Sącz z Brzeskiem, popularnie zwanej Sądeczanką. W proteście uczestniczyło przeszło setka zdeterminowanych osób. Po proteście na „krajówce” w Wyższej Szkole Biznesu WSB-NLU odbyło się spotkanie samorządowców z przedstawicielami krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Czytaj również: Kolejne etapy remontu ul. Lwowskiej w Nowym Sączu! Spore utrudnienia na drodze krajowej DK28
– Dość już czekania. W temacie Sądeczanki czekamy prawie 30 lat i nie zadziało się nic poza obiecankami. Bez drogi region umiera, turyści odpływają wybierając Bieszczady (skomunikowane przez Via Carpatia autostradę!), czy Zakopane. Nowe firmy z Krakowa i PL nie lokują się w Nowym Sączu ze względu na kiepski dojazd. Musimy sami jako Mieszkańcy walczyć o przyszłość miasta i regionu dla nas, ale i naszych dzieci i wnuków. Stąd ta dzisiejsza blokada drogi krajowej – mówi Łukasz Smolarski, organizator blokady, lider akcji: Sądeczanka – PROTEST – żądamy drogi do Nowego Sącza.
O godz. 18.00 w Wyższej Szkole Biznesu w Nowym Sączu odbyło się spotkanie zainteresowanych osób, na którym będzie mowa o szansach na powstanie nowoczesnej drogi w stronę Krakowa oraz o dalszych formach protestu. W auli uczelni zjawili się m.in. prezydent WSB Krzysztof Pawłowski, posłowie Patryk Wicher i Piotr Lachowicz, burmistrz Starego Sącza Jacek Lelek, wójt Chełmca Stanisław Kuzak, Łącka Jan Dziedzina, były starosta Jan Golonka oraz radny wojewódzki Jan Duda oraz lokalni radni m.in. Rafał Kmak – radny gminy Chełmiec. Spotkanie moderował organizator akcji Łukasz Smolarski.
Na spotkaniu przedstawiciele GDDKiA poinformowali o aktualnej sytuacji związanej z inwestycją. – Droga łącząca Nowy Sącz z Brzeskiem będzie klasy GP, 2 pasy ruchu w dwóch kierunkach. Obecnie czekamy na decyzję środowiskową (dla 3 wariantów drogi, przyt. red.), która prawdopodobnie wydana zostanie na przełomie sierpnia i września br. Najtrudniejszy będzie kolejny etap – odwołania. Kolejno będziemy mogli rozpisywać przetargi na koncepcję, warianty i trasy. Pod koniec procesu projektowego uzyskamy ZRiD, na bazie którego nastąpią działania określone w spec ustawie. Inwestycja zostanie podzielona na 3-4 etapy, realizowane niezależnie. W optymistycznym wariancie prace rozpoczną się w latach 2028/29, a zakończenie inwestycji za około 10 lat, na przełomie 2028/29 roku – mówił Tomasz Pałasiński, dyrektor krakowskiego oddziału.
– Dzisiejszy protest i blokada drogi krajowej DK75 w Wielopolu! Mieszkańcy Sądecczyzny mają dość opieszałości ws. budowy Sądeczanki. Kolejno w WSB-NLU odbyło się bardzo merytoryczne spotkanie z przedstawicielami GDDKiA. W optymistycznym wariancie terminy realizacji wyglądają następująco: 2028/29 r.- rozpoczęcie budowy. 2032/33 r. – zakończenie. Będą 3/4 etapy inwestycyjne. W tym roku (sierpień/wrzesień) decyzja środowiskowa, później odwołania, kolejno stanowisko GDDKiA i ZRiD (tutaj dopiero będzie mogła być zastosowana tzw. Spec ustawa) – informuje Rafał Kmak, radny gminy Chełmiec.
Droga klasy GP (potocznie droga szybkiego ruchu) – droga główna ruchu przyspieszonego – jedna z klas dróg publicznych według wprowadzonego podziału. Rozporządzenie określa jakie wymagania techniczne i użytkowe powinna spełniać droga tej klasy. Wymagania te uzależnione są od prędkości projektowej dla danej drogi. Dla klasy GP dopuszcza się trzy prędkości projektowe na terenie zabudowy: 60, 70 i 80 km/h oraz cztery prędkości projektowe poza terenem zabudowy: 80, 90, 100 i 110 km/h.