miastoNS
Portal informacyjny | Nowy Sącz

Maszyna TBM weszła w teren. Drążenie potrwa długo, efekt będzie imponujący!

0 1 659

Maszyna, która przypłynęła z Chin do portu w Gdańsku początkiem marca, waży ponad 2500 ton. W ‎skład dostawy wchodzą również inne elementy wyposażenia takie jak komora ‎hiperbaryczna, komora ratunkowa, zbiorniki, agregaty, pompy, przenośniki ‎taśmowe i przenośnik ślimakowy mierzący niespełna 20 metrów długości i ważący 87 ton, ‎czyli wszystko co znajdzie się we wnętrzu maszyny. – Już jest! Po skomplikowanym, wieloetapowym transporcie, duża maszyna TBM dotarła na plac budowy. Teraz zostanie złożona w całość i przygotowana do drążenia tunelu kolejowego. Start prac w połowie tego roku – informują w mediach społecznościowych budowlańcy.

Czytaj również: Budowa estakady na S7 w Krakowie na półmetku! Gigantyczna inwestycja nabiera tempa

Tarcza TBM zostanie użyta do drążenia tunelu w ramach projektu modernizacji ‎odcinka Limanowa – bocznica Klęczany, realizowanego przez PKP PLK. Budowa ‎obejmuje m.in. wykonanie dwóch tuneli o długości 3,8 km każdy. ‎

‎– Projekt modernizacji linii kolejowej nr 104 na odc. D to wyjątkowe wyzwanie ‎inżynieryjne, które wymaga zaawansowanego podejścia i zastosowania ‎nowoczesnych technologii, takich jak maszyny TBM. Dzięki tym maszynom ‎będziemy w stanie precyzyjnie drążyć tunele w trudnych warunkach geologicznych, ‎co jest kluczowe dla realizacji całej inwestycji. Jesteśmy w pełni przygotowani na ‎nadchodzące etapy prac, a zespół Budimex-Gülermak ‎jest gotowy, by sprostać ‎wszystkim wymaganiom tego projektu – powiedział Marcin Curkowicz, Zastępca ‎Kierownika Kontraktu ds. technicznych z Rejonu 2 Dywizji Budownictwa Kolejowego ‎Budimex SA.‎

Projekt nowego tunelu w Męcinie

– Nasze doświadczenie zdobyte na całym świecie pozwala nam sprostać wyzwaniom geologicznym i zapewnić bezpieczne i precyzyjne drążenie tuneli. Ze względu na wymogi bezpieczeństwa podczas drążenia, maszyna spełnia wymogi certyfikacji ATEX, czyli pracy w warunkach potencjalnie wybuchowych. Dodatkowo, tarcza TBM została zaprojektowana specjalnie na warunki fliszu karpackiego. Obydwie maszyny TBM są już na placu budowy, przed nami jeszcze montaż i największe wyzwania – drążenie tuneli – mówi Cezary Iwanowski,  Zastępca Dyrektora Kontraktu,  Kierownik Robót Tunelowych Gülermak.

Modernizacja linii 104 ma ogromne znaczenie dla poprawy infrastruktury kolejowej w Małopolsce. Projekt nie tylko poprawi komunikację w regionie, ale również ‎przyczyni się do rozwoju gospodarczego, zapewniając szybkie połączenie kolejowe ‎między Krakowem a Nowym Sączem. Prace prowadzone przez konsorcjum Budimex  i Gülermak powinny zakończyć się w czwartym kwartale 2026 roku.‎

Źródło i fot.: PKP PLK

Komentarze Facebook
Zobacz również

Zostaw odpowiedź