Maszyna TBM weszła w teren. Drążenie potrwa długo, efekt będzie imponujący!
Maszyna, która przypłynęła z Chin do portu w Gdańsku początkiem marca, waży ponad 2500 ton. W skład dostawy wchodzą również inne elementy wyposażenia takie jak komora hiperbaryczna, komora ratunkowa, zbiorniki, agregaty, pompy, przenośniki taśmowe i przenośnik ślimakowy mierzący niespełna 20 metrów długości i ważący 87 ton, czyli wszystko co znajdzie się we wnętrzu maszyny. – Już jest! Po skomplikowanym, wieloetapowym transporcie, duża maszyna TBM dotarła na plac budowy. Teraz zostanie złożona w całość i przygotowana do drążenia tunelu kolejowego. Start prac w połowie tego roku – informują w mediach społecznościowych budowlańcy.
Czytaj również: Budowa estakady na S7 w Krakowie na półmetku! Gigantyczna inwestycja nabiera tempa
Tarcza TBM zostanie użyta do drążenia tunelu w ramach projektu modernizacji odcinka Limanowa – bocznica Klęczany, realizowanego przez PKP PLK. Budowa obejmuje m.in. wykonanie dwóch tuneli o długości 3,8 km każdy.
– Projekt modernizacji linii kolejowej nr 104 na odc. D to wyjątkowe wyzwanie inżynieryjne, które wymaga zaawansowanego podejścia i zastosowania nowoczesnych technologii, takich jak maszyny TBM. Dzięki tym maszynom będziemy w stanie precyzyjnie drążyć tunele w trudnych warunkach geologicznych, co jest kluczowe dla realizacji całej inwestycji. Jesteśmy w pełni przygotowani na nadchodzące etapy prac, a zespół Budimex-Gülermak jest gotowy, by sprostać wszystkim wymaganiom tego projektu – powiedział Marcin Curkowicz, Zastępca Kierownika Kontraktu ds. technicznych z Rejonu 2 Dywizji Budownictwa Kolejowego Budimex SA.

– Nasze doświadczenie zdobyte na całym świecie pozwala nam sprostać wyzwaniom geologicznym i zapewnić bezpieczne i precyzyjne drążenie tuneli. Ze względu na wymogi bezpieczeństwa podczas drążenia, maszyna spełnia wymogi certyfikacji ATEX, czyli pracy w warunkach potencjalnie wybuchowych. Dodatkowo, tarcza TBM została zaprojektowana specjalnie na warunki fliszu karpackiego. Obydwie maszyny TBM są już na placu budowy, przed nami jeszcze montaż i największe wyzwania – drążenie tuneli – mówi Cezary Iwanowski, Zastępca Dyrektora Kontraktu, Kierownik Robót Tunelowych Gülermak.
Modernizacja linii 104 ma ogromne znaczenie dla poprawy infrastruktury kolejowej w Małopolsce. Projekt nie tylko poprawi komunikację w regionie, ale również przyczyni się do rozwoju gospodarczego, zapewniając szybkie połączenie kolejowe między Krakowem a Nowym Sączem. Prace prowadzone przez konsorcjum Budimex i Gülermak powinny zakończyć się w czwartym kwartale 2026 roku.
Źródło i fot.: PKP PLK