miastoNS
Portal informacyjny | Nowy Sącz

PKP PLK podpisały umowy na pierwsze prace na linii kolejowej Chabówka-Nowy Sącz

1 1 632

Wznowienie połączeń pasażerskich po wieloletniej przerwie i wzrost dostępności komunikacyjnej zapewni inwestycja na linii nr 104 Chabówka – Nowy Sącz. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowy z wykonawcami za ponad 1,1 mld zł netto z Krajowego Programu Odbudowy na modernizację odcinków Chabówka – Rabka Zaryte i Klęczany – Nowy Sącz. Prace zwiększą komfort, bezpieczeństwo i atrakcyjność ekologicznego transportu w Małopolsce.

Czytaj również: Mamy to! Trzy nowe karetki w służbie społeczeństwu

Linia ta wchodzi w skład nowego połączenia kolejowego nazywanego potocznie „Podłęże – Piekiełko”. Projekt ten składa się z dwóch elementów, oprócz przebudowy linii Chabówka-Nowy Sącz jest nim budowa zupełnie nowego odcinka łączącego Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną. Dolną. Inwestycja w linię 104 ma zapewnić wznowienie połączeń pasażerskich po wieloletniej przerwie i wzrost dostępności komunikacyjnej.

 

„Projekt Podłęże – Piekiełko po wielu latach starań i oczekiwań wkracza w fazę realizacji” – podkreślił, cytowany w komunikacie, minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. Jak doprecyzował, jego całkowita realizacja polega na odbudowie linii łączącej Chabówkę, Rabkę, Mszanę Dolną, Limanową i Nowy Sącz oraz budowie linii z podkrakowskiego Podłęża południe: przez Gdów do Szczyrzyca i Tymbarku.

Na odcinku między bocznicą w Klęczanach a Nowym Sączem przebudowana zostanie stacja Marcinkowice oraz przystanki Nowy Sącz Chełmiec i Nowy Sącz Miasto. Wyższe perony oraz nowe przejścia podziemne, winda i dojścia ułatwią dostęp do kolei wszystkim podróżnym. Zwiększy się komfort i bezpieczeństwo w połączeniach regionalnych, a także dalekobieżnych – mówi poseł na Sejm RP Patryk Wicher.

W ocenie Ireneusza Merchela, prezesa Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych, prace te zapewnią zwiększanie dostępności, komfortu i bezpieczeństwa. „Efekty przełożą się na korzyści dla mieszkańców, którzy po wielu latach zyskają lepsze możliwości komunikacji ekologicznym środkiem transportu” – zapewnił.

Oprócz torów, obiektów inżynieryjnych i urządzeń sterowania ruchem kolejowym, przebudowane mają zostać stacje i przystanki. Nowe perony będą m.in. na stacji Rabka Zaryte i na przystanku Rabka Zdrój. Zgodnie z planem nowe obiekty mają zostać przystosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Na stacji Rabka Zaryte przewidziano także przejście podziemne z windą. Z kolei na odcinku między bocznicą w Klęczanach a Nowym Sączem przebudowana zostanie stacja Marcinkowice oraz przystanki Nowy Sącz Chełmiec i Nowy Sącz Miasto.

Umowy PKP PLK z wykonawcami zostały podpisane za ponad 1,1 mld zł netto z Krajowego Programu Odbudowy na modernizację odcinków Chabówka – Rabka Zaryte i Klęczany – Nowy Sącz.

Całe przedsięwzięcie nazywane „Podłęże – Piekiełko” zakłada wybudowanie 58 km nowej linii kolejowej, która zacznie się we wsi Podłęże w gm. Niepołomice i skieruje na południe. W miejscowości Szczyrzyc linia się rozgałęzi i będzie biec na wschód do miejscowości Tymbark (linia 622) i na zachód do miejscowości Mszana Dolna (linia 623). W tych miejscowościach nowa linia połączy się z istniejącą 75-kilometrową linią Chabówka – Nowy Sącz (linia 104), która zostanie zmodernizowana.

Z analiz wynika, że realizacja projektu „Podłęże – Piekiełko” umożliwi wygodne i bezpieczne podróżowanie na trasie Kraków – Zakopane w czasie krótszym niż dwie godziny, a na odcinku Kraków Główny – Nowy Sącz poniżej godziny.

Źródło: PAP
autorka: Julia Kalęba
juka/ mmu/

 

Komentarze Facebook
Zobacz również
1 komentarz
  1. Konrad pisze

    A ja byłem pewny że ta linia powstanie dzięki Kazimierzowi W.

Zostaw odpowiedź