miastoNS
Portal informacyjny | Nowy Sącz

Po osuwisku nie ma śladu! Lada moment przejezdna droga krajowa DK28

0 1 298

Na osuwisku w Kasinie Wielkiej w ciągu drogi krajowej DK28 trwają aktualnie ostatnie duże prace. Układany jest asfalt. A potem trzeba jeszcze tylko zrobić: pobocza, bariery i oznakowanie, a także roboty wykończeniowe oraz uporządkować teren. Trasa ma zostać udostępniona w połowie wakacji. Pierwotnie droga miała być zamknięta do końca września 2024 r.

Czytaj również: Grupa PKL poszerza ofertę turystyczną w Muszynie oraz w Krynicy-Zdrój

– Udało nam się wykonać te prace znacznie wcześniej niż pierwotnie planowaliśmy. Na samym początku prac, pod koniec lutego, informowaliśmy, że zostaną zakończone na przełomie września i października. Dzięki dobrej organizacji pracy i świetnej pogodzie przewidujemy, że droga zostanie udostępniona do ruchu już w połowie wakacji – wyjaśnia w Kacper Michna z krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad na antenie Radia Kraków.

Osuwisko  
Szczeliny i pęknięcia na jezdni drogi krajowej nr 28 w Kasinie Wielkiej pojawiły się 29 maja ub. roku. Początkowo miały od 10 do 20 cm szerokości i długość do 15 m, występowały na odcinku ok. 50 m. Zwężono jezdnię do jednego pasa i wprowadzono ruch wahadłowy po południowej stronie jezdni, tak, aby samochody nie jeździły bezpośrednio przy skarpie.  

Dzień później na terenie osuwiska kontrolę przeprowadzili przedstawiciele Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego. Nakazali oni natychmiastowe zamknięcie drogi ze względu na zagrożenia dla bezpieczeństwa ruchu drogowego i ryzyko dalszego powiększania się osuwiska. Trasa została zamknięta 31 maja 2023 r. We współpracy z Policją wytyczono awaryjny objazd.

Czas pokazał, że decyzja pracowników Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego była słuszna i uzasadniona. Osuwisko, po którym nie jeździły żadne samochody, było cały czas aktywne i pracowało. Szczeliny i pęknięcia pogłębiały się i objęły zasięgiem prawie 100 m jezdni.

W czerwcu przeprowadzono wstępną ekspertyzę geotechniczną. W lipcu zaczęto szczegółowe badania geotechniczne osuwiska. W ramach prac wykonano łącznie 14 odwiertów o łącznej długości 275 m. Najgłębsze odwierty miały 20 m. Prowadzono również inne badania:  

  • w formie tomografii elektrooporowej (ERT) - polega na zamontowaniu w gruncie elektrod i sprawdzeniu, jaki opór podłoże stawia prądowi elektrycznemu;  
  • metodą sejsmiczną (SRT-P) – polega na pomiarze i analizie, jak sztucznie wygenerowane fale sejsmiczne przenoszą się w gruncie;  
  • sondowanie statyczne (CPTU) – sprawdza, jaki opór stawia grunt. Im większy opór, tym lepsze parametry ma grunt.

W listopadzie 2023 r. uzyskano szczegółowy raport, opisujący zakres osuwiska. Sięgał ono ok. 12 metrów poniżej jezdni. To na tej głębokości jest tzw. płaszczyzna poślizgu osuwiska. Jego długość to ok. 90 m. Materiały przekazaliśmy Wojewódzkiemu Inspektorowi Nadzoru Budowlanego, który m.in. na tej podstawie wydał końcem stycznia decyzję o nakazie naprawy drogi. Ta decyzja i dobre warunki atmosferyczne pozwoliły na rozpoczęcie prac na osuwisku jeszcze zimą 2023 r.  

Źródło i fot.: GDDKiA oddz. w Krakowie

 

Komentarze Facebook
Zobacz również

Zostaw odpowiedź