miastoNS
Portal informacyjny | Nowy Sącz

Podpisano umowę na kwotę 180 mln zł na projekt nowej linii kolejowej Podłęże-Piekiełko!

1 327

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę na kwotę 180 mln zł dotyczącą opracowania dokumentacji projektowej dla budowy nowej linii łączącej Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną Dolną. Jest to niezwykle ważny etap inwestycji, która zapewni lepszą komunikację w Małopolsce oraz z północy na południe Polski i Europy na osi Bałtyk – Bałkany – Morze Czarne.

 

Czytaj również: Nowy Sącz: Marek Pławiak został dyrektorem MORD-u!

 

– To doskonała wiadomość dla mieszkańców Małopolski, którzy od lat czekają na realizację tej inwestycji. Podpisana umowa to znaczący krok i nowe możliwości dla rozwoju kolei nie tylko w naszym regionie, ale także w Polsce i Europie – powiedział Witold Kozłowski, Marszałek Województwa Małopolskiego.

To pierwszy z trzech etapów inwestycji dla budowy nowej linii Podłęże-Piekiełko, a także modernizacji istniejącej linii nr 104 Chabówka-Nowy Sącz. Etap pierwszy obejmuje prace przygotowawcze zawiązane m.in. z opracowaniem dokumentacji projektowej i wykupem gruntów, niezbędnych pod nowe tory. Wykonawca dokumentacji dostarczy PKP Polskim Liniom Kolejowym S.A. opracowania konieczne dla przeprowadzenia wykupu gruntów oraz wykonania robót budowlanych związanych m.in. z koncepcją programowo-przestrzenną, projektami budowlanymi i wykonawczymi oraz decyzjami administracyjnymi. Przygotuje także materiały wymagane do ogłoszenia postępowań przetargowych na roboty budowlane.

– Zawarta umowa to niezwykle ważny etap ogromnej inwestycji: budowy nowej linii między Podłężem a Tymbarkiem i Mszaną Dolną oraz modernizacji istniejącej trasy Chabówka-Nowy Sącz. Inwestycja ma znaczenie dla regionu, Polski oraz komunikacji międzynarodowej. Jest kluczowa dla rozwoju regionalnego. Będzie to najdłuższa nowa linia kolejowa w Polsce od kilkudziesięciu lat. To kolejny dowód na to, że z determinacją dążymy do celu, jakim jest bezpieczna, komfortowa i punktualna polska kolej – powiedział Andrzej Adamczyk, Minister Infrastruktury.

Kolejne etapy inwestycji związane są z modernizacją istniejącej linii kolejowej nr 104 pomiędzy Chabówką a Nowym Sączem oraz budowy nowej trasy, łączącej Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną Dolną. Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. podkreśla, że zawarta umowa na opracowanie dokumentacji projektowej jest największą w historii polskiej kolei pod względem zakresu. Nowa trasa będzie wymagała m.in. budowy 58 kilometrów nowych linii kolejowych, jedenastu tuneli, ośmiu estakad, dwudziestu mostów, ponad trzydziestu wiaduktów. Zmodernizowana zostanie 75-kilometrowa istniejąca linia między Chabówką a Nowym Sączem.

Ostatecznym efektem przedsięwzięcia będzie zapewnienie lepszych połączeń regionów południowej Małopolski (Tatry, Beskidy, Gorce) z Krakowem i innymi dużymi aglomeracjami, poprzez zdecydowane skrócenie czasu przejazdu. Nowa linia zapewni sprawniejsze podróże oraz wygodniejsze i szybsze dojazdy koleją do miejscowości turystycznych. Ponadto zwiększy się ranga przemysłowo-gospodarcza Sądecczyzny, Limanowszczyzny i Podhala. Mieszkańcy miejscowości wzdłuż nowej linii zyskają dostęp do wygodnej komunikacji. Według przeprowadzonych w ramach studium analiz, realizacja projektu umożliwi wygodne i bezpieczne podróżowanie na trasie Kraków-Zakopane w czasie krótszym niż dwie godziny, a na odcinku Kraków Główny-Nowy Sącz poniżej godziny.

Inwestycja znacząco wpłynie również na transport towarów koleją. Rozbudowana sieć stworzy korzystne warunki dla przewozów między południem a północą Europy na osi Bałtyk – Bałkany – Morze Czarne i odciąży mocno eksploatowane linie towarowe Górnego Śląska. Wypełni także lukę w sieci komplementarnej TEN-T (Transeuropejskiej Sieci Transportowej), będzie stanowić fragment korytarza AGTC C30/1 oraz nowo projektowanego kolejowego korytarza transportu towarowego RFC11 „Amber”. Kolejne etapy inwestycji będą realizowane sukcesywnie, aż do 2027 roku.

Opr.: Agnieszka Michalik
Źródło i fot.: malopolska.pl

Komentarze Facebook
Zobacz również
1 komentarz
  1. Annajaria pisze

    Podpisano 28 grudnia panie redaktorze. Teraz to tylko zwykły Pr.

Zostaw odpowiedź