miastoNS
Portal informacyjny | Nowy Sącz

Trwają prace wykończeniowe na ogromnej konstrukcji. Niebawem przejedziemy nową przeprawą [Zdjęcia]

4 793

Prace związane z realizacją jednego z największych mostów tego typu w Polsce dobiegają końca. Most wisi już na 60 wantach (linach). Nasypy są już utwardzone, gdzieniegdzie pojawia się świeżutki asfalt. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Krakowie poinformowała, że aktualnie trwają prace wykończeniowe na moście w m. Kurowie (gm. Chełmiec, pow. nowosądecki) na rz. Dunajec. Tworzone jest zbrojenie i odbywa się betonowanie kap chodnikowych, na dojazdach montowane jest oświetlenie. Ruch samochodów na konstrukcji zaplanowany jest w przyszłym miesiącu.

 

Czytaj również: Piknik rodzinny i turniej LaserShot! Gwarancja świetnej zabawy i atrakcyjnych nagród

 

Most przerzucony przez Dunajec w Kurowie koło Nowego Sącza opisują imponujące liczby – na trzech pylonach o wysokości 33,5 m powstaje konstrukcja o długości 602 m i szerokości ponad 17 m. Budowla spina brzegi rzeki w biegu drogi krajowej nr 75 – trasa zostanie rozbudowana do klasy GP (główna ruchu przyspieszonego). Nowy obiekt ma cztery przęsła, a odległości pomiędzy nimi wynoszą 100 m – 200 m – 200 m – 100 m. Stałe podpory mostu znajdują się poza nurtem rzeki. Jednak na potrzeby budowy postawiono także tymczasowe podpory w nurcie. Te po zakończeniu prac zostaną rozebrane. GDDKiA podkreśla, że to trzeci w Polsce tak duży most typu extradosed.

Czym jest extradosed?
Drogowcy wyjaśniają, że taki rodzaj mostu powstaje z połączenia “konstrukcji wantowej z belkową sprężoną”. A to oznacza wykorzystanie specjalnych lin (wanty) oraz niższych pylonów (niż w typowych mostach wantowych). W przypadku przeprawy przez Dunajec na każdym pylonie zamontowanych będzie dziewięć want, a każda z nich zbudowana jest z 61 splotów stalowych lin. Zdaniem GDDKiA taka hybryda jest tańsza w wykonaniu (wobec mostu wantowego), ale też bardziej efektowna wizualnie niż obiekty belkowe.

W Polsce do tej pory najdłuższym mostem extradosed jest przeprawa przez Wisłę w Kwidzynie (808,4 m). Kolejny rozpięto w biegu obwodnicy Ostródy (677 m).

 

 

Nowy obiekt zastąpi istniejący zbyt wąski most, który został wybudowany w 1943 r. Zaprojektowano go zgodnie z parametrami technicznymi wymaganymi dla drogi klasy GP (główna przyśpieszona). Nowy most powstaje poniżej starego i dłuższy od poprzednika o 200 m. Całkowita jego długość wyniesie 602 metry, szer. 17,18 m, natomiast pylony wznosić będą się na ok. 33,5 m od poziomu terenu.

Most będzie miał po jednym pasie ruchu w każdym kierunku. Ze względu na jego konstrukcję i lokalizację możliwa będzie dobudowa drugiej jezdni z dodatkowym mostem, kiedy zapadanie decyzja o budowie nowej trasy do Nowego Sącza tzw. “sądeczanki”.

W ramach inwestycji na odcinku 2 km zmieniony zostanie przebieg drogi krajowej nr 75: od parkingu w Tęgoborzu do skrzyżowania w Kurowie.

Zgodnie z planami ruch po nowym moście o wartości ponad 189 mln zł powinien zostać puszczony w październiku tego roku. Pozostałe prace będą ukończone w kwietniu 2022 r. Na wykonawcę zadania zostało wybrane w przetargu polsko-węgierskie konsorcjum firm: Banimex i Hodmezovasarhelyi Utepito Korlatolt Felelossegu.

źródło: Twitter
fot.: GDDKiA Kraków

 

 

Komentarze Facebook
Zobacz również
4 Komentarze
  1. keisyr pisze

    Brawo PiS !
    Najpierw zrobili nowe mostki w ciągu DK75
    Potem poszerzyli DK75 i zrobili nowe pasy ruchu do zjazdów w lewo
    potem umocnili DK75 na górze Just
    Za chwile będzie nowy most w Kurowie
    już wnet rozpocznie się budowa obwodnicy Brzeska
    Juz teraz jeździ sie dobrze drogą z Brzeska dio Nowego Sącza
    A po oddaniu mostu w Kurowie będzie super, czas przejazdu Nowy sącz-Brzesko skróci się o 10 minut
    A po oddaniu obwodnicy Brzeska będzie super, super !

    Niestety ruch pojazdów zatrzymuje sie przed Nowym Sączem
    W Nowym Sączu rządzi dziad, niejaki Handzel
    Ten dziad nie ma pieniedzy na obwodnice Nowego Sącza !
    Ten dziad nie ma pieniędzy nawet na dodatkowy pas ruchu na ulicy Tarnowskiej !
    Ponadto Handzel uprawia bandytyzm uniemozliwiając wyjazd z Galerii Szubryt w ulice Tarnowską (brak sygnalizacji świetlnej) !

    1. Zola pisze

      Keisyr: Zgadzam sie, sporo zrobili na DK 75. Co nadal nie zmienia faktu ze ta droga to przezytek komunikacyjny odpowiadajacym potrzebom lat 80tych a nie natezeniu ruchu jaki mamy teraz. Nie wiem jak Ci sie moze “dobrze jezdzic” ta droga. Droga jest zdecydowanie niebezpieczna. Praktycznie brak mozliwosci bezpiecznego wymijania, Coz, wszystkie “poprawki” na tej drodze, byly po prostu ratowaniem trupa.

      Nie jestem pewna co ma z tym wspolnego prezydent Handzel. W kasie jest ograniczona ilosc pieniedzy a wydatki z roku ida w tylko jednym kierunku. Podejrzewam ze samorzad ma wazniejsze wydatki na chwile obecna, niz obwodnica. Dotacje z Unii – coz, raczej na nie nie mozna liczyc w obecnej sytuacji. Zreszta, kasa samorzadowa nie jest prywatna kasa prezydenta Handzla. Decyzje budzetowe sa podejmowane w innym miejscu.
      Handzel nie ma tez nic wspolnego z decydowaniem gdzie sygnalizacja swietlna ma byc ustawiona. Te decyzje sa podejmowane na innym szczeblu po przeanalizowaniu sytuacji drogowej.

      Polecam na przyszlosc przemyslec swoje argumenty. Obwinianie jednostki ktora nie ma wplywu na stan rzeczy, jest po prostu smieszne.

  2. Bogdan pisze

    Teraz przejazd starym mostem zajmuje 2 minuty 30 sekund. Mierzyłem samochodem osobowym, w dzień targowy, na odcinku od początku do końca budowy. Po oddaniu nowego obiektu sprawdzę ile sekund będzie szybciej. Warunek: brak traktorów na drodze, których zapewne nie będzie można wyprzedzić bo urzędnicy od bezpieczeństwa skrupulatnie o nas dbają. Ciekawe ile to sekund skrótu do Krakowa załatwiło nam 9 posłów PIS z naszego okręgu(za kolosalną kasę)?

    1. Waldemar Smoroń pisze

      nie żebym był za pisem ale 2.30min ? autem? pieszo czy jak ??

Zostaw odpowiedź