miastoNS
Portal informacyjny | Nowy Sącz

Zamkną DK75 na kilka miesięcy! Będą stabilizować osuwisko w Tęgoborzu

0 5 489

Jeszcze w tym roku, najprawdopodobniej przed wakacjami zostanie zamknięta droga krajowa nr 75 na odcinku o długości 1,7 km. Przebudowa trasy związana jest m.in. ze stabilizacją czynnego osuwiska w Tęgoborzu, a jej celem jest przywrócenie drogi do stanu przed uszkodzeniami. Remontowany odcinek ma zostać wyłączony z ruchu na kilka miesięcy.

 

Czytaj również: Kolejny wariant Sądeczanki brany pod uwagę. Nie będzie tunelu pod Justem?

 

W minioną środę 4 kwietnia została podpisana umowa na rozbudowę 1,7 km drogi krajowej nr 75 w miejscowości Tęgoborze wraz z odwodnieniem osuwiska w obrębie drogi z konsorcjum firm: Przedsiębiorstwo Inżynieryjne „IMB-Podbeskidzie” ze Skoczowa i Przedsiębiorstwo Drogowo – Mostowe LIMDROG z Limanowej.

Prace rozpoczną się jeszcze w tym roku, prawdopodobnie przed wakacjami i potrwają 10 miesięcy, przy czym do tego terminu nie jest wliczany okres zimowy, czyli zakończenie prac zaplanowane jest na maj 2019 r. W związku z tym droga zostanie zamknięta na kilka miesięcy, a dla kierowców zostaną wytyczone objazdy. Koszt prac wyniesie 46 377 949,56 zł.

Jak podaje GDDKiA Kraków, zadaniem wykonawcy będzie przywrócenie drogi do stanu przed uszkodzeniami, które spowodowało osuwisko, wzmocnienie jej i zabezpieczenie od strony stoku przed napierającymi masami ziemnymi. – Celem jest utrzymanie przejezdności drogi, ponieważ ruchy osuwiskowe mogą doprowadzić nawet do całkowitego jej zniszczenia. Powstanie odwodnienie drogi poprzez budowę systemów drenaży, studni i rowów odprowadzających wodę. W praktyce oznacza to, że trzeba rozebrać istniejącą drogę, odbudować ją i wzmocnić, zabezpieczając jednocześnie betonowymi palisadami od strony stoku. Średnica jednego pala z palisady wyniesie 60 cm a jego wysokość w zależności od miejsca od 8,5 do 19 metrów. W ramach odwodnienia drogi wykonane będą oprócz drenaży zbierających wody powierzchniowe także drenaże wiercone w skarpach i zboczu góry. Studnie odwodnieniowe będą miały głębokość 10 metrów i 14 metrów – informuje Iwona Mikrut, główny specjalista ds. komunikacji społecznej z GDDKiA Kraków.

Dyrekcja Dróg zaznacza jednak, że prace nie obejmują stabilizacji całego osuwiska Just-Tęgoborze i mają zasięg lokalny. Obejmują one odcinek drogi od km 51+600,00 do km 53+320,00 w Tęgoborzu. DK75 wznosi się tam od Jeziora Rożnowskiego do Przełęczy Św. Justa, a różnica wysokości wynosi 103,5 m, w większości na obszarze osuwiskowym, o zróżnicowanej aktywności.

Osuwisko Just-Tęgoborze ma 21,3 ha powierzchni i obejmuje południowy oraz południowo-wschodni stok, a DK 75 zajmuje tylko kilka procent tego obszaru. Utwory geologiczne fliszu karpackiego, który tu występuje, sprzyjają procesom osuwiskowym. Łupki i piaskowce pod wpływem przedostawania się wody do warstw poślizgowych doprowadzają do przesuwania się skał względem siebie, na różnych głębokościach. Wg badań geologicznych prowadzonych na zlecenie GDDKiA Oddział w Krakowie powierzchni poślizgu jest kilka i są na różnych głębokościach np.: 6 m, 12 m, 25 m, 30 m, 69 m i 78 metrów. Szczególnie ruchy osuwiskowe uaktywniają się po intensywnych i długotrwałych deszczach. Ale nie tylko. Jest też stałe zasilanie wodami podziemnymi. Wraz z przesuwaniem się warstw skał i ziemi, przesuwa się droga DK 75, w stronę Jeziora Rożnowskiego – wyjaśnia Iwona Mikrut.

GDDKiA w ciągu sześciu lat od 2010 do 2016 roku wydała w sumie 3 055 460 zł na zabezpieczenie drogi przed przerwaniem jej ciągłości.

Zakres robót obejmuje:
– rozbudowę jezdni drogi krajowej nr 75 na długości ok. 1,7 km;
– budowę lewostronnych i prawostronnych konstrukcji oporowych w formie kotwionych palisad z pali CFA;
– budowę drenów wierconych;
– budowę drenażu liniowego;
– budowę studni do odwodnienia wgłębnego;
– budowę kanalizacji deszczowej;
– budowę wpustów wodościekowych;
– budowę i przebudowę rowów otwartych;
– budowę rowu krytego;
– przebudowę teletechnicznej linii kablowej;
– budowę elektroenergetycznej linii kablowej;
– przebudowę oświetlenia drogowego;
– przebudowę sieci wodociągowej;
– budowę przepustów;
– likwidację istniejących przepustów.

 

Opr. MK
Źródło i fot.: GDDKiA Kraków

Komentarze Facebook
Zobacz również

Zostaw odpowiedź