miastoNS
Portal informacyjny | Nowy Sącz

NEWAG dostarczy PKP Intercity pięć dodatkowych lokomotyw typu Griffin. Sądecki gigant zainkasuje 105 mln złotych netto

0 634

PKP Intercity rozszerza umowę z firmą Newag o dostawę pięciu dodatkowych lokomotyw elektrycznych wielosystemowych typu Griffin rozwijających prędkość do 200 km/h. Wartość zamówienia wzrosła tym samym do blisko 388 mln zł – poinformował w środę przewoźnik.

Czytaj również: Przyszłość to inżynieria chemiczna i procesowa. Wywiad ze studentem Wydziału Chemicznego Politechniki Rzeszowskiej

Jak wyjaśniła spółka PKP Intercity, umowa zawarta przez przewoźnika z firmą Newag w październiku 2021 r. objęła zakup 10 nowych lokomotyw z opcją na dodatkowe pięć pojazdów. Operator kolejowy postanowił skorzystać z prawa opcji i rozszerzyć zakup. Wartość zamówienia wzrosła tym samym z 258,6 mln zł do blisko 388 mln zł brutto.

Produkowane przez Newag lokomotywy elektryczne wielosystemowych typu Griffin rozwijają prędkość do 200 km/h. Po ich dostarczeniu nowosądecki producent taboru będzie świadczył usługi utrzymania technicznego lokomotyw. W ramach kontraktu zostaną przeprowadzone między innymi naprawy okresowe na czwartym poziomie utrzymania.

Docelowo lokomotywy będą posiadały homologację na sześć krajów, dzięki czemu poprowadzą składy wagonowe nie tylko po polskiej, lecz również europejskiej sieci kolejowej. Zgodnie z umową producent będzie musiał uzyskać dopuszczenie do eksploatacji pojazdów w Polsce, Niemczech, Austrii, Czechach oraz na Słowacji i Węgrzech. Wszystkie lokomotywy będą wyposażone w europejski system sterowania pociągiem ETCS poziomu drugiego, który znacząco wpływa na podniesienie standardów bezpieczeństwa na torach – zaznaczono w informacji.

Spółka PKP Intercity zapowiedziała, że po uzyskaniu homologacji na terenie Niemiec i Czech nowe lokomotywy kursować będą w relacjach: Warszawa – Berlin, Przemyśl – Berlin, Gdynia – Berlin, Gdynia – Warszawa – Katowice – Wiedeń (na odcinku do Bohumina). Lokomotywy zostaną również wykorzystane na najpopularniejszych trasach krajowych, takich jak: Warszawa – Gdynia, Warszawa – Poznań, Warszawa – Wrocław, Warszawa – Katowice, Warszawa – Kraków.

PKP Intercity to największy polski operator kolejowy. W ramach rozszerzonej strategii inwestycyjnej „PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji” do 2030 r. spółka przeznaczy 27 mld zł na tabor oraz przyjazne środowisku stacje postojowe. Rozwój kolei jako najbardziej ekologicznego środka transportu zbiorowego wpisuje się w założenia Europejskiego Zielonego Ładu.

Źródło: PAP (autor: Łukasz Pawłowski)
Fot.: Newag.pl

 

Komentarze Facebook
Zobacz również

Zostaw odpowiedź