miastoNS
Portal informacyjny | Nowy Sącz

Koszty ograniczają przewoźników – dyskusja o komunikacji w regionie

0 859

O problemach zbiorowej komunikacji na terenie Sądecczyzny rozmawiali dziś w Starostwie Powiatowym w Nowym Sączu samorządowcy. W spotkaniu zorganizowanym z inicjatywy wiceprzewodniczącej Rady Powiatu Nowosądeckiego Marty Adamczyk wzięli udział Marszałek Województwa Małopolskiego Witold Kozłowski, starosta nowosądecki Marek Kwiatkowski i wicestarosta Antoni Koszyk.

 

Czytaj również: Kabaret Neo-Nówka z najnowszymi skeczami zawita do Nowego Sącza!

 

Zwrócono uwagę na narastający problem wykluczenia komunikacyjnego mieszkańców wsi. Po upadku PKS rynek przejęli prywatni przewoźnicy, którzy obecnie nie są w stanie zagwarantować dobrze działającego systemu komunikacji dla mieszkańców Sądecczyzny.

Dotyczy to przede wszystkim młodzieży dojeżdżającej do szkół ponadgimnazjalnych oraz dorosłych, którzy muszą dojechać do pracy – mówiła Marta Adamczyk. – W Dolinie Popradu jest to już bardzo poważny problem.

 

 

Marszałek Witold Kozłowski zapewnił, że podejmowane są działania zmierzające do likwidacji komunikacyjnych białych plam na mapie Małopolski. Podkreślił, że wystąpił do wojewody o środki na uruchomienie 12 dodatkowych linii w województwie. W przypadku Sądecczyzny są to linie Nowy Sącz-Gródek-Zakliczyn-Wojnicz-Tarnów i Gorlice-Łużna-Grybów-Królowa Polska-Nowy Sącz. Przygotowywana jest dokumentacja pierwszego etapu skomunikowania A4 z południem Europy na odcinku Brzesko-Nowy Sącz, zaawansowane są też prace dokumentacyjne przy linii kolejowej Podłęże-Piekiełko. W 2027 roku ma ona już obsługiwać podróżnych.

Chcemy też zachęcić mieszkańców do podróżowania koleją – dodał marszałek Witold Kozłowski. – Dziś podpisałem umowę na dofinansowanie odrestaurowania dwunastu budynków stacji od Nowego Sącza po Muszynę.

Wójtowie zwracali uwagę, że przewoźnicy rezygnują z kursów, ponieważ są nierentowne. Dla przykładu na linii Bukowiec-Lipnica Wielka (gm. Korzenna) realizowanych jest sześć kursów. Busy przewożą na nich łącznie siedmiu pasażerów. Z powodów ekonomicznych wielu przewoźników skraca też dotychczasowe linie. Busy docierają do połowy wsi i pasażerowie są zmuszeni pokonywać wiele kilometrów, by dotrzeć do domu.

Na pytania samorządowców odpowiadali Krzysztof Lewczak – naczelnik Departamentu Transportu Drogowego w Ministerstwie Infrastruktury oraz Tomasz Warchoła – dyrektor Departamentu Infrastruktury Drogowej i Transportu w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Małopolskiego.

– Trwają prace nad nowelizacją ustawy o publicznym transporcie zbiorowym – przypomniał Krzysztof Lewczak. – Państwa uwagi są dla nas cenne, bowiem sygnalizujecie problemy, które trzeba będzie rozwiązać.

Starosta Marek Kwiatkowski zasugerował, że podobne spotkania zapewne będą odbywać się częściej, ponieważ problem będzie się pogłębiał. – Dlatego już teraz należy szukać rozwiązań i podpowiadać je twórcom ustawy – mówił starosta.

Fot. Paweł Szeliga

Komentarze Facebook
Zobacz również

Zostaw odpowiedź