miastoNS
Portal informacyjny | Nowy Sącz

Mamy to, most-gigant już wisi! 60 want utrzymuje konstrukcję w powietrzu

0 14 340

Nowy most w Kurowie (gm. Chełmiec), na drodze krajowej nr 75 uniósł się już ponad tymczasowe podpory. Płytę mostu utrzymuje w powietrzu 60 want (lin), których naprężanie właśnie się zakończyło. To ostatni z kluczowych etapów budowy przeprawy, która ma być otwarta w październiku tego roku.

 

Czytaj również: Tokio2020. Fantastyczny debiut Klaudii Zwolińskiej. 5 miejsce na IO

 

Płyta mostu w Kurowie jest już podwieszona na wantach, już nie opiera się na tymczasowych podporach, która jeszcze są w rzece. Wszystko już funkcjonuje, zostało sprawdzone i można powiedzieć, że most jako most wiszący już funkcjonuje. Oczywiście nie można jeszcze po nim przejeżdżać. Teraz weszliśmy w etap prac wykończeniowych – informuje rzeczniczka prasowa krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Iwona Mikrut-Purchla na antenie Radia Kraków.

Prace wykończeniowe to przede wszystkim budowa dojazdów i połączeń z istniejącym szlakiem drogi 75. Od strony Nowego Sącza dojazd jest już niemal gotowy. Trwają natomiast prace na lewym brzegu Dunajca co powoduje utrudnienia. Ruch odbywa się tam jednym pasem jezdni i jest regulowany przez sygnalizację świetlną.

Most przerzucony przez Dunajec w Kurowie koło Nowego Sącza opisują imponujące liczby – na trzech pylonach o wysokości 33,5 m powstaje konstrukcja o długości 602 m i szerokości ponad 17 m. Budowla spina brzegi rzeki w biegu drogi krajowej nr 75 – trasa zostanie rozbudowana do klasy GP (główna ruchu przyspieszonego). Nowy obiekt ma cztery przęsła, a odległości pomiędzy nimi wynoszą 100 m – 200 m – 200 m – 100 m. Stałe podpory mostu znajdują się poza nurtem rzeki. Jednak na potrzeby budowy postawiono także tymczasowe podpory w nurcie. Te po zakończeniu prac zostaną rozebrane. GDDKiA podkreśla, że to trzeci w Polsce tak duży most typu extradosed.

Czym jest extradosed?
Drogowcy wyjaśniają, że taki rodzaj mostu powstaje z połączenia „konstrukcji wantowej z belkową sprężoną”. A to oznacza wykorzystanie specjalnych lin (wanty) oraz niższych pylonów (niż w typowych mostach wantowych). W przypadku przeprawy przez Dunajec na każdym pylonie zamontowanych będzie dziewięć want, a każda z nich zbudowana jest z 61 splotów stalowych lin. Zdaniem GDDKiA taka hybryda jest tańsza w wykonaniu (wobec mostu wantowego), ale też bardziej efektowna wizualnie niż obiekty belkowe.

W Polsce do tej pory najdłuższym mostem extradosed jest przeprawa przez Wisłę w Kwidzynie (808,4 m). Kolejny rozpięto w biegu obwodnicy Ostródy (677 m).

 

 

Nowy obiekt zastąpi istniejący zbyt wąski most, który został wybudowany w 1943 r. Zaprojektowano go zgodnie z parametrami technicznymi wymaganymi dla drogi klasy GP (główna przyśpieszona). Nowy most powstaje poniżej starego i dłuższy od poprzednika o 200 m. Całkowita jego długość wyniesie 602 metry, szer. 17,18 m, natomiast pylony wznosić będą się na ok. 33,5 m od poziomu terenu.

Most będzie miał po jednym pasie ruchu w każdym kierunku. Ze względu na jego konstrukcję i lokalizację możliwa będzie dobudowa drugiej jezdni z dodatkowym mostem, kiedy zapadanie decyzja o budowie nowej trasy do Nowego Sącza tzw. “sądeczanki”.

W ramach inwestycji na odcinku 2 km zmieniony zostanie przebieg drogi krajowej nr 75: od parkingu w Tęgoborzu do skrzyżowania w Kurowie.

Zgodnie z planami ruch po nowym moście o wartości ponad 189 mln zł powinien zostać puszczony w październiku tego roku. Pozostałe prace będą ukończone w kwietniu 2022 r. Na wykonawcę zadania zostało wybrane w przetargu polsko-węgierskie konsorcjum firm: Banimex i Hodmezovasarhelyi Utepito Korlatolt Felelossegu.

źródło: Radio Kraków
fot.: GDDKiA Kraków

 

Komentarze Facebook
Zobacz również

Zostaw odpowiedź