miastoNS
Portal informacyjny | Nowy Sącz

Rynek-kolejowy.pl: Noworoczny cud. Zepsuty Impuls sam się naprawił 1 stycznia

0 725

Dziennikarze branżowego serwisu rynek-kolejowy.pl poinformowali dzisiaj (3 stycznia), że należący do województwa lubuskiego pociąg Impuls, wyprodukowany przez nowosądecką firmę NEWAG, który przestał się uruchamiać 21 grudnia, od 1 stycznia ponownie działa bez żadnej zewnętrznej ingerencji. Dokładnie taki przebieg wydarzeń przewidzieli hakerzy z Dragon Sector, którzy analizowali jego oprogramowanie.

Czytaj również: Członkowie Dragon Sector: nikt postronny nie mógł wprowadzić zmian w oprogramowaniu pociągów Newag Impuls

O wystąpieniu zaplanowanej usterki sprężarki pomocniczej w pociągu ED78-010 poinformował 21 grudnia Onet.pl Dokładnie takie zachowanie pociągu przewidzieli specjaliści od bezpieczeństwa z Dragon Sector, którzy przypuszczali, że jest to efekt pomyłki osoby, która chciała programowo unieruchamiać pociągi w okresach kiedy mają one przechodzić przeglądy.

Awaria sprężarki uniemożliwia rozruch pociągu. Według nieoficjalnych informacji, urząd marszałkowski, który jest właścicielem pojazdu oraz jego użytkownik – Polregio – poza próbami uruchomienia nie wykonywali żadnych działań naprawczych. Wspomniani hakerzy wywnioskowali bowiem z odszyfrowanego oprogramowania, że usterka sama zniknie 1 stycznia 2024 roku. Pociąg będzie się jednak dalej psuł w okresach 21 listopada – 1 grudnia oraz 21 grudnia – 1 stycznia aż do 2100 roku, dodają dziennikarze rtnku kolejowego.

Według informacji „Rynku Kolejowego”, z powodu awarii Impulsa na trasie do Nowej Soli pojazd został zastąpiony starszym składem EN57. Jak udało nam się nieoficjalnie potwierdzić, pojazd rzeczywiście po Sylwestrze zaczął się uruchamiać i wrócił do kursowania. Żadna ze stron nie komentuje jednak sprawy. – Zakład Polregio, który jest użytkownikiem taboru, ma najbardziej precyzyjne informacje dot. awarii i ich przyczyn – odpisał Paweł Kozłowski, rzecznik samorządu. – W związku z trwającym śledztwem Centralnego Biura Antykorupcyjnego (delegatura w Szczecinie) nie możemy niestety na chwilę obecną udzielać żadnych szczegółowych informacji w tej sprawie – stwierdził rzecznik zakładu Polregio Paweł Nijaki.

Rzecznik Newagu Łukasz Mikołajczyk przypomniał natomiast, że gwarancja na pojazd ED78-010 wygasła w styczniu 2018. – Nie wykonywaliśmy żadnych zleconych czynności naprawczych po tej dacie. Nie mieliśmy też żadnego dostępu do pojazdu od 2018 roku i nie wiemy, kto i co miał w tym pojeździe instalować. Nie dysponujemy żadnymi informacjami mogącymi stanowić podstawę do wskazania rzeczywistej przyczyny jego niesprawności – podał przedstawiciel Newagu dodając, że podmiotem odpowiedzialnym za utrzymanie wpisanym do rejestru pojazdów jest Polregio.

Przypomnijmy, że śledztwo w tej sprawie prowadzi już prokuratura, trwa też postępowanie UOKiK. Sprawą zajmie się też parlament – Newag otrzymał zaproszenie na posiedzenie Parlamentarnego Zespołu ds. Walki z Wykluczeniem Komunikacyjnym, które ma odbyć się jeszcze w styczniu.

Źródło: Rynek-kolejowy.pl
Fot.: newag.pl (zdjęcie ilustracyjne)

 

Komentarze Facebook
Zobacz również

Zostaw odpowiedź