miastoNS
Portal informacyjny | Nowy Sącz

Co czytanie robi z mózgiem? Konferencja w Nowym Sączu

0 1 432

Na to pytanie próbowali odpowiedzieć uczestnicy regionalnej konferencji zorganizowanej przez Pedagogiczną Bibliotekę Wojewódzką w Nowym Sączu. W wydarzeniu uczestniczyli nie tylko nauczyciele, ale przede wszystkim uczniowie sądeckich szkół. Wykład wygłosił prof. Marek Kaczmarzyk.

Czytaj również: Nagrody Gospodarcze Województwa Małopolskiego przyznane! Wśród nagrodzonych Piwniczanka i Orlen

W pierwszej części wydarzenia – wykładzie dla nauczycieli w nowosądeckiej filii biblioteki pedagogicznej– uczestniczył marszałek Małopolski Witold Kozłowski.

– To było bardzo ciekawe spotkanie. Niezwykle ciekawy wykład Pana Profesora Kaczmarzyka. Bardzo dziękuję za zaproszenie i gratuluję tego wyjątkowego wydarzenia. To dobry kierunek w działalności naszej biblioteki – oby więcej takich projektów – mówi marszałek Witold Kozłowski.

W drugiej części konferencji, w Małopolskim Centrum Kultury SOKÓŁ w Nowym Sączu brała udział młodzież szkół ponadpodstawowych oraz klas 7 i 8 szkół podstawowych.

Badania pokazują, że czytanie angażuje różne obszary mózgu, w tym te odpowiedzialne za analizę, wyobraźnię, koncentrację i empatię. Podkreślił również, że czytanie przyczynia się do poprawy zdolności poznawczych, takich jak pamięć, myślenie krytyczne, a także umiejętności stawiania granic i rozwiązywanie problemów.

Pierwszy z zaproszonych gości, prof. Marek Kaczmarzyk – biolog, neurodydaktyk, memetyk, podkreślił, że  biologia naszego gatunku wymusza na nas wczesne urodzenie, a jego następstwa wpływają na całe nasze życie w biologicznym i społecznym wymiarze. Nasze dzieci rodzą się z niedojrzałym  mózgiem i rozwijają go intensywnie przez pierwsze lata swojego życia. Ich bezradność i potrzeby tworzą konieczność opieki ze strony dorosłych  wszystko, co je w tym czasie spotyka, będzie miało wpływ na ostateczny stan ich mózgów, a zapewnienie prawidłowych warunków rozwoju jest niezwykle ważne. Neurobiologia rozwoju, oraz jej edukacyjne wcielenie w postaci neurodydaktyki, daje możliwość nowego spojrzenia na rolę rodziców i nauczycieli na tym etapie życia. Badania pokazują, że czytanie angażuje różne obszary mózgu, w tym te odpowiedzialne za analizę, wyobraźnię, koncentrację i empatię.
 
Podkreślił również, że czytanie przyczynia się do poprawy zdolności poznawczych, takich jak pamięć, myślenie krytyczne, a także umiejętności stawiania granic i rozwiązywanie problemów.
 
Kolejnym prelegentem był Pan Karol Baranowski – Bibliotekarz Roku, zafascynowany sztuczną inteligencją oraz możliwościami jakie dają nowoczesne technologie w pracy bibliotekarza. Dzielił się wiedzą o narzędziach multimedialnych, mobilnych, oraz prognozami, jaki będzie ich wpływ na przyszłość edukacji.
 
Kontynuacją konferencji była część warsztatowa, która zgromadziła rzeszę zainteresowanych uczestników:
• „Metody szybkiego zapamiętywania w praktyce”,
• „Rozszerzona rzeczywistość w klasie: praktyczne aspekty wprowadzania AR do procesu nauczania”.
 
Konferencja była doskonałą okazją do uhonorowania naszych czytelników i wspierania miłośników literatury, dlatego po każdym wykładzie zostały rozlosowane nagrody książkowe.
 
Na każdego uczestnika czekał słodki poczęstunek i obiad.
 
Warto podkreślić, że równolegle, w Małopolskim Centrum Kultury SOKÓŁ, zgromadziło się ponad 300 uczniów sądeckich szkół, którzy mieli możliwość wysłuchania tych samych wykładów co nauczyciele i dyrektorzy, czyli dowiedzieli się co czytanie robi z mózgiem. Był to wspaniały „ZAPALNIK” do rozpoczęcia dyskusji międzypokoleniowych.
 

Źródło i fot.: UMWM (KA)

 

Komentarze Facebook
Zobacz również

Zostaw odpowiedź