Przejazd autostradą A4 za darmo
Za cztery lata skończy się, podpisana w 1997 r., umowa z koncesjonariuszem autostrady A4 Kraków–Katowice. W środę (15 lutego 2023 r.), przy okazji przekazywania finansowego wsparcia remontu Mostu Dębnickiego w Krakowie, Andrzej Adamczyk, szef resortu infrastruktury, potwierdził, że kontrakt nie zostanie przedłużony, a trasa A4 znajdzie się pod państwowym zarządem.
Czytaj również: Kolejny przetarg dla LEGENDARNEGO połączenia kolejowego. Już niedługo do Krakowa poniżej godziny
Jak czytamy w serwisie krknews.pl, minister Adamczyk powiedział w Krakowie, że już jest za późno, by ogłosić przetarg na nowego koncesjonariusza, więc po wygaśnięciu umowy ze Stalexportem zarządzanie autostradą A4 Kraków–Katowice przejmie Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. – I wtedy zniesiemy opłaty za przejazd tym odcinkiem – zapowiedział minister Adamczyk.
Wyjaśnił, że zniesienie opłat na autostradzie A4 od Katowic do Krakowa będzie możliwe dzięki potraktowaniu odcinka jako obwodnicy dla aglomeracji krakowsko-katowickiej (Dzięki poszerzeniu autostrady nie będziemy musieli budować równoległej drogi ekspresowej).
Tym samym potwierdził to, co kilka dni wcześniej powiedział na antenie TVP3 Kraków. Wtedy stwierdził: Koncesja kończy się w 2027 r., czyli za cztery lata. Robimy już wszystko, podejmujemy działania, aby nie oddać kolejny raz autostrady A4 w koncesję jakiemukolwiek podmiotowi zewnętrznemu jakiejkolwiek organizacji gospodarczej, jakiejkolwiek firmie.
Jednocześnie w TVP 3 Kraków, co potwierdził także teraz, Andrzej Adamczyk zapowiedział przebudowę trasy po 2027 r. Autostrada A4 między Krakowem a Katowicami od 2027 r. będzie zarządzana przez państwo. Muszę bardzo wyraźnie powiedzieć, że już dzisiaj z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad analizujemy różne warianty rozbudowy tej drogi, bo oczywiście musi zostać poszerzona o kolejne pasy ruchu – poinformował, dodając:
Chcemy być przygotowani do 2027 r., żeby po wygaśnięciu koncesji można było ją rozbudować. I w zależności od wyniku inżynierskich analiz, bardzo merytorycznych, będzie zależeć, czy będą to cztery pasy w każdym kierunku plus pas awaryjny czy trzy pasy i awaryjny.
Cała autostrada A4 poprowadzona została z zachodu na wschód przez południową Polskę. Ma 672,7 km długości, jest najdłuższą autostradą w kraju i jednocześnie drugą pod tym względem, po ekspresowej S7, drogą szybkiego ruchu.
- w eksploatacji: 667 km, w tym 606 km pod zarządem GDDKiA (z czego 162,4 km płatne na odcinku Wrocław–Gliwice), a za 61 km odpowiada koncesjonariusz: Stalexport Autostrada Małopolska (odcinek Kraków–Katowice)
Źródło: krk.news | inżynieria.pl
fot.: archiwum