miastoNS
Portal informacyjny | Nowy Sącz

10 września – Światowy Dzień Zapobiegania Samobójstwom

0 2 765

Na całym świecie 10 września obchodzimy Dzień Zapobiegania Samobójstwom. Decyzje o targnięcie się na swoje życie dotyczy często bardzo młodych osób, a nawet dzieci. Ostatnie dane dotyczące liczby samobójstw i prób samobójczych, szczególnie wśród osób nieletnich, są alarmujące – według danych pozyskanych z wojewódzkich komend policji, w ubiegłym roku odnotowano wzrost prób samobójczych nastolatków o 150%. Często są one wynikiem braku akceptacji w szkole, wykluczenia, wyśmiewania, agresji ze strony rówieśników, czyli tzw. szkolnego bullyingu. Bezpłatny serwis streamingowy ARTE.tv przygotował ważny i przejmujący dokument poświęcony temu problemowi. Można go zobaczyć pod linkiem: https://www.arte.tv/pl/videos/111752-005-A/re-szkolny-bullying/.

Czytaj również:

– 10 września to Światowy Dzień Zapobiegania Samobójstwom. Tym muralem zwracam uwagę na poważny temat, który dotyczy każdego, w ostatnim czasie zwłaszcza młodych ludzi. Zaczyna się niewinnie od małych niepowodzenie następstwem często jest depresja a w wielu przypadkach kończy się samobójstwem. Pamiętajcie zawsze jest rozwiązanie, bez względu co się wydarzy! – przekonuje sądecki graficiarz mgr MORS. – W trudnych chwilach ważna jest rozmowa wyrzucenie z siebie negatywnych emocji to bardzo pomaga. Rodzinie i bliskim czasami jest trudno powiedzieć o swoich problemach w trudnym dla nas czasie, wtedy łatwiej jest porozmawiać z obcą osobą. Bez względu kto to będzie porozmawiaj, wyrzuć to zło, smutek, popłacz! WSTAŃ! Bardzo dziękuję Marysi Racoń za widomość i przesłanie propozycji tematu na mural oraz za świadectwo! Jeśli uważasz, że są ważne tematy społeczne o których warto porozmawiać i zrobić mural napisz do mnie!

Z mobbingiem wiążą się trzy role: ofiara, sprawca i obserwator. Obserwator wyrządza taką samą krzywdę jak ten, kto atakuje. Może nawet większą, bo patrzy, ale nie wzywa pomocy. Szkoła powinna być bezpiecznym miejscem, które stwarza warunki do nauki, rozwoju i budowania przyjaźni. Jednak dla wielu dzieci szkolna codzienność jest horrorem. Zjawisko to często pozostaje niezauważone. Poszkodowani uczniowie bardzo rzadko opowiadają o doświadczanej przemocy rodzicom, przyjaciołom, czy nauczycielom. Wstyd jest tak silny, że winą obarczają siebie. W związku z powrotem na szkolne korytarze ARTE.tv przedstawia dokument ,,Szkolny bullying”, który porusza temat agresji wśród młodzieży.

Wyszukują jakikolwiek powód, żeby cię zranić. To może być  twój wygląd, inteligencja, ubiór albo twój gust. Istnieje 1000 różnych motywów, ale żaden z nich nie powinien być powodem mobbingu w szkole. – Tak o szkole i swoich doświadczeniach opowiada Brian Giner. Kiedyś bał się pojawić na szkolnym korytarzu, dziś regularnie odwiedza szkoły – miejsca, które przez 12 lat były dla niego horrorem. Jest wolontariuszem i autorem książki ,,Pobity, ale niepokonany”. Organizuje warsztaty o mobbingu dla uczniów w Hiszpanii. Szkoła powinna być bezpiecznym miejscem dla dzieci. Miejscem nauki i ich osobistego i społecznego rozwoju. Odtrącone i dręczone, niektóre dzieci przeżywają szkolną codzienność jako koszmar. Według raportów ONZ, aż co trzeci uczeń i uczennica doświadcza nękania w szkole. Przemoc przybiera formę zarówno przemocy psychicznej, jak i fizycznej, a jej ofiary często pozostają w cieniu, nieśmiało udostępniając swoje doświadczenia. Przełamanie wstydu i otwarta rozmowa na ten temat, stanowią klucz do zrozumienia i rozwiązania tego problemu. Jak podkreśla Tadeusz Dubicki, pedagog, ekspert ds. bezpieczeństwa osobistego – Warto podkreślić, że agresor szkoli swój warsztat agresywnych zachowań najpierw na osobach najmniej podatnych i najbardziej niewinnych. Jeżeli nie zostanie powstrzymany w porę jego agresja i powszechne przyzwolenie na takie działania powoduje, że jego postawa agresywna jeszcze bardziej się umacnia.

Pedagodzy, wychowawcy i psychologowie szkolni powinni współpracować, aby tworzyć otoczenie sprzyjające emocjonalnemu bezpieczeństwu dzieci. Poznanie specyficznych potrzeb każdego dziecka i dostosowanie metod pomocy może okazać się kluczowe. Często zdarza się, że dzieci nie dzielą się swoimi problemami i oddzielają się od rówieśników, obarczając się winą za to co przeżywają. Takie zachowanie powinno być traktowane jako alarmujący sygnał dla pedagogów, wychowawców i psychologa szkolnego. Rozpoznanie przyczyn takiej sytuacji oraz udzielenie pomocy jest wówczas priorytetem. Rozmaite czynniki mogą wpływać na tę sytuację. Nierzadko jest to związane z problemami w rodzinie, niską samooceną, a także traumatycznymi przeżyciami, które dziecko doświadczyło lub nadal przeżywa. Właściwe wsparcie powinno koncentrować się na identyfikacji źródeł problemów oraz pomocy w ich pokonaniu. Kolejnym kluczowym aspektem wsparcia dla dzieci jest rola grupy rówieśniczej w szkole. Dzieci powinny być zachęcane do uczestnictwa w różnego rodzaju aktywnościach grupowych, takich jak koła teatralne czy sportowe, aby mogły poczuć się zaakceptowane i potrzebne. Tego rodzaju zaangażowanie sprzyja wzrostowi ich samooceny oraz integracji w środowisku szkolnym. Poprzez uczestnictwo w takich grupach, dzieci doświadczają poczucia ważności i zostają zauważone, co wpływa na ich samoocenę. dodaje Tadeusz Dubicki.

Wraz z trwającym rokiem szkolnym, kwestia zapewnienia bezpieczeństwa oraz udzielenia pomocy dzieciom powinna zostać priorytetem wszystkich placówek szkolnych. Dokument ,,Szkolny bullying” dostępny na darmowej platformie arte.tv pod linkiem https://www.arte.tv/pl/videos/111752-005-A/re-szkolny-bullying/, ukazuje druzgocącą rzeczywistość przemocy w szkole. Problem ten nie dotyka włącznie dzieci w Hiszpanii, dotyczy uczniów z całego świata. Dokument arte.tv dostępny jest do 3 lipca 2024 r.

INNE DOKUMENTY PORUSZAJĄCE TEMAT SZKOŁY:

Grecja: szkoła z jednym uczniem

Dostępne od: 07/02/2023

Dostępne do: 27/08/2024

Link: https://www.arte.tv/pl/videos/104216-000-A/arte-reportage/

Opis: Jest tylko jedna taka klasa w całej Grecji. Na małej wysepce Arki do państwowej szkoły chodzi tylko jeden uczeń. Christos ma 12 lat i jest ostatnim dzieckiem na Arki. Dla nauczycielki Marii, która „dojeżdża” z sąsiedniej wyspy, wychowanie Christosa jest osobistą misją.

 

Bezdomni uczniowie

Dostępny do: 29/09/2023

Link: https://www.arte.tv/pl/videos/112475-003-A/re-bezdomni-uczniowie/

Opis: Aż 42 tysiące dzieci we Francji nie ma prawdziwego domu. Mieszkają w samochodach, squatach, czy w przyczepach kempingowych. W kilku dużych miastach nauczyciele szkolni mobilizują się, by im pomóc.

 

Burkina Faso: Wojna ze szkołą

Dostępny do: 18/03/2026

Link: https://www.arte.tv/pl/videos/112749-000-A/arte-reportage/

Opis: Prowadzą systematyczną wojnę z uczniami i nauczycielami. Ponad dwa i pół miliona uczniów w Burkina Faso nie chodzi obecnie do szkoły. Dla kraju liczącego 20 milionów mieszkańców jest to ogromna liczba dzieci, które nie mogą już korzystać z prawa do edukacji, ponieważ islamscy terroryści uważają edukację za szkodliwą.

 

Fobia szkolna

Dostępne od: 12/06/2023

Dostępne do: 31/12/2023

Link: https://www.arte.tv/pl/videos/097885-036-A/w-mojej-glowie/

Opis: Elia cierpiała na tak silną fobię szkolną, że zbliżając się do szkoły dostawała ataków paniki. By zostać w domu była gotowa na wszystko, łącznie z głodzeniem się i umyślnym powodowaniem różnego rodzaju kontuzji. Zrozumienie jej stanu i stworzenie wspierającej więzi z rodzicami zajęło sporo czasu. Dziś 16-latka uczy się zdalnie i odnajduje spokój dzięki kontaktowi z końmi.

 

Wykładowcy uniwersyteccy: powołanie wystawione na próbę

Dostępny do: 05/12/2023

Link:https://www.arte.tv/pl/videos/108561-000-A/wykladowcy-uniwersyteccy-powolanie-wystawione-na-probe/

 

Kambodża: szkoła recyklingu

Dostępny do: 09/04/2049

Link: https://www.arte.tv/pl/videos/087835-000-A/arte-reportage/

 

Soft power: Wojny uniwersyteckie

Dostępny do: 13/01/2029

Link: https://www.arte.tv/pl/videos/103960-020-A/na-rewersie-mapy/

 

Komentarze Facebook
Zobacz również

Zostaw odpowiedź