10 września – Światowy Dzień Zapobiegania Samobójstwom
Na całym świecie 10 września obchodzimy Dzień Zapobiegania Samobójstwom. Decyzje o targnięcie się na swoje życie dotyczy często bardzo młodych osób, a nawet dzieci. Ostatnie dane dotyczące liczby samobójstw i prób samobójczych, szczególnie wśród osób nieletnich, są alarmujące – według danych pozyskanych z wojewódzkich komend policji, w ubiegłym roku odnotowano wzrost prób samobójczych nastolatków o 150%. Często są one wynikiem braku akceptacji w szkole, wykluczenia, wyśmiewania, agresji ze strony rówieśników, czyli tzw. szkolnego bullyingu. Bezpłatny serwis streamingowy ARTE.tv przygotował ważny i przejmujący dokument poświęcony temu problemowi. Można go zobaczyć pod linkiem: https://www.arte.tv/pl/videos/111752-005-A/re-szkolny-bullying/.
Czytaj również:
– 10 września to Światowy Dzień Zapobiegania Samobójstwom. Tym muralem zwracam uwagę na poważny temat, który dotyczy każdego, w ostatnim czasie zwłaszcza młodych ludzi. Zaczyna się niewinnie od małych niepowodzenie następstwem często jest depresja a w wielu przypadkach kończy się samobójstwem. Pamiętajcie zawsze jest rozwiązanie, bez względu co się wydarzy! – przekonuje sądecki graficiarz mgr MORS. – W trudnych chwilach ważna jest rozmowa wyrzucenie z siebie negatywnych emocji to bardzo pomaga. Rodzinie i bliskim czasami jest trudno powiedzieć o swoich problemach w trudnym dla nas czasie, wtedy łatwiej jest porozmawiać z obcą osobą. Bez względu kto to będzie porozmawiaj, wyrzuć to zło, smutek, popłacz! WSTAŃ! Bardzo dziękuję Marysi Racoń za widomość i przesłanie propozycji tematu na mural oraz za świadectwo! Jeśli uważasz, że są ważne tematy społeczne o których warto porozmawiać i zrobić mural napisz do mnie!
Z mobbingiem wiążą się trzy role: ofiara, sprawca i obserwator. Obserwator wyrządza taką samą krzywdę jak ten, kto atakuje. Może nawet większą, bo patrzy, ale nie wzywa pomocy. Szkoła powinna być bezpiecznym miejscem, które stwarza warunki do nauki, rozwoju i budowania przyjaźni. Jednak dla wielu dzieci szkolna codzienność jest horrorem. Zjawisko to często pozostaje niezauważone. Poszkodowani uczniowie bardzo rzadko opowiadają o doświadczanej przemocy rodzicom, przyjaciołom, czy nauczycielom. Wstyd jest tak silny, że winą obarczają siebie. W związku z powrotem na szkolne korytarze ARTE.tv przedstawia dokument ,,Szkolny bullying”, który porusza temat agresji wśród młodzieży.
– Wyszukują jakikolwiek powód, żeby cię zranić. To może być twój wygląd, inteligencja, ubiór albo twój gust. Istnieje 1000 różnych motywów, ale żaden z nich nie powinien być powodem mobbingu w szkole. – Tak o szkole i swoich doświadczeniach opowiada Brian Giner. Kiedyś bał się pojawić na szkolnym korytarzu, dziś regularnie odwiedza szkoły – miejsca, które przez 12 lat były dla niego horrorem. Jest wolontariuszem i autorem książki ,,Pobity, ale niepokonany”. Organizuje warsztaty o mobbingu dla uczniów w Hiszpanii. Szkoła powinna być bezpiecznym miejscem dla dzieci. Miejscem nauki i ich osobistego i społecznego rozwoju. Odtrącone i dręczone, niektóre dzieci przeżywają szkolną codzienność jako koszmar. Według raportów ONZ, aż co trzeci uczeń i uczennica doświadcza nękania w szkole. Przemoc przybiera formę zarówno przemocy psychicznej, jak i fizycznej, a jej ofiary często pozostają w cieniu, nieśmiało udostępniając swoje doświadczenia. Przełamanie wstydu i otwarta rozmowa na ten temat, stanowią klucz do zrozumienia i rozwiązania tego problemu. Jak podkreśla Tadeusz Dubicki, pedagog, ekspert ds. bezpieczeństwa osobistego – Warto podkreślić, że agresor szkoli swój warsztat agresywnych zachowań najpierw na osobach najmniej podatnych i najbardziej niewinnych. Jeżeli nie zostanie powstrzymany w porę jego agresja i powszechne przyzwolenie na takie działania powoduje, że jego postawa agresywna jeszcze bardziej się umacnia.
Pedagodzy, wychowawcy i psychologowie szkolni powinni współpracować, aby tworzyć otoczenie sprzyjające emocjonalnemu bezpieczeństwu dzieci. Poznanie specyficznych potrzeb każdego dziecka i dostosowanie metod pomocy może okazać się kluczowe. – Często zdarza się, że dzieci nie dzielą się swoimi problemami i oddzielają się od rówieśników, obarczając się winą za to co przeżywają. Takie zachowanie powinno być traktowane jako alarmujący sygnał dla pedagogów, wychowawców i psychologa szkolnego. Rozpoznanie przyczyn takiej sytuacji oraz udzielenie pomocy jest wówczas priorytetem. Rozmaite czynniki mogą wpływać na tę sytuację. Nierzadko jest to związane z problemami w rodzinie, niską samooceną, a także traumatycznymi przeżyciami, które dziecko doświadczyło lub nadal przeżywa. Właściwe wsparcie powinno koncentrować się na identyfikacji źródeł problemów oraz pomocy w ich pokonaniu. Kolejnym kluczowym aspektem wsparcia dla dzieci jest rola grupy rówieśniczej w szkole. Dzieci powinny być zachęcane do uczestnictwa w różnego rodzaju aktywnościach grupowych, takich jak koła teatralne czy sportowe, aby mogły poczuć się zaakceptowane i potrzebne. Tego rodzaju zaangażowanie sprzyja wzrostowi ich samooceny oraz integracji w środowisku szkolnym. Poprzez uczestnictwo w takich grupach, dzieci doświadczają poczucia ważności i zostają zauważone, co wpływa na ich samoocenę. – dodaje Tadeusz Dubicki.
Wraz z trwającym rokiem szkolnym, kwestia zapewnienia bezpieczeństwa oraz udzielenia pomocy dzieciom powinna zostać priorytetem wszystkich placówek szkolnych. Dokument ,,Szkolny bullying” dostępny na darmowej platformie arte.tv pod linkiem https://www.arte.tv/pl/videos/111752-005-A/re-szkolny-bullying/, ukazuje druzgocącą rzeczywistość przemocy w szkole. Problem ten nie dotyka włącznie dzieci w Hiszpanii, dotyczy uczniów z całego świata. Dokument arte.tv dostępny jest do 3 lipca 2024 r.
INNE DOKUMENTY PORUSZAJĄCE TEMAT SZKOŁY:
Grecja: szkoła z jednym uczniem
Dostępne od: 07/02/2023
Dostępne do: 27/08/2024
Link: https://www.arte.tv/pl/videos/104216-000-A/arte-reportage/
Opis: Jest tylko jedna taka klasa w całej Grecji. Na małej wysepce Arki do państwowej szkoły chodzi tylko jeden uczeń. Christos ma 12 lat i jest ostatnim dzieckiem na Arki. Dla nauczycielki Marii, która „dojeżdża” z sąsiedniej wyspy, wychowanie Christosa jest osobistą misją.
Bezdomni uczniowie
Dostępny do: 29/09/2023
Link: https://www.arte.tv/pl/videos/112475-003-A/re-bezdomni-uczniowie/
Opis: Aż 42 tysiące dzieci we Francji nie ma prawdziwego domu. Mieszkają w samochodach, squatach, czy w przyczepach kempingowych. W kilku dużych miastach nauczyciele szkolni mobilizują się, by im pomóc.
Burkina Faso: Wojna ze szkołą
Dostępny do: 18/03/2026
Link: https://www.arte.tv/pl/videos/112749-000-A/arte-reportage/
Opis: Prowadzą systematyczną wojnę z uczniami i nauczycielami. Ponad dwa i pół miliona uczniów w Burkina Faso nie chodzi obecnie do szkoły. Dla kraju liczącego 20 milionów mieszkańców jest to ogromna liczba dzieci, które nie mogą już korzystać z prawa do edukacji, ponieważ islamscy terroryści uważają edukację za szkodliwą.
Fobia szkolna
Dostępne od: 12/06/2023
Dostępne do: 31/12/2023
Link: https://www.arte.tv/pl/videos/097885-036-A/w-mojej-glowie/
Opis: Elia cierpiała na tak silną fobię szkolną, że zbliżając się do szkoły dostawała ataków paniki. By zostać w domu była gotowa na wszystko, łącznie z głodzeniem się i umyślnym powodowaniem różnego rodzaju kontuzji. Zrozumienie jej stanu i stworzenie wspierającej więzi z rodzicami zajęło sporo czasu. Dziś 16-latka uczy się zdalnie i odnajduje spokój dzięki kontaktowi z końmi.
Wykładowcy uniwersyteccy: powołanie wystawione na próbę
Dostępny do: 05/12/2023
Link:https://www.arte.tv/pl/videos/108561-000-A/wykladowcy-uniwersyteccy-powolanie-wystawione-na-probe/
Kambodża: szkoła recyklingu
Dostępny do: 09/04/2049
Link: https://www.arte.tv/pl/videos/087835-000-A/arte-reportage/
Soft power: Wojny uniwersyteckie
Dostępny do: 13/01/2029
Link: https://www.arte.tv/pl/videos/103960-020-A/na-rewersie-mapy/