miastoNS
Portal informacyjny | Nowy Sącz

Poznaj w internecie, kup w sklepie – nowy sposób porównywania produktów

0 515

Internet to nie tylko skarbnica wiedzy oraz źródło rozrywki. To również możliwość szybkiego sprawdzenia obecnie dostępnych promocji w największych sieciach sklepowych w Polsce. Coraz więcej rodaków sprawdza gazetki sklepowe w sieci przed wyjściem na zakupy.

Czym jest efekt ROPO?

ROPO (Research Online, Purchase Offline) to zjawisko funkcjonujące już od kilku lat, polegające na szukaniu szczegółowych informacji o produkcjach w internecie, a następnie kupowaniu ich w sklepach stacjonarnych. Przed wybraniem się na zakupy lubimy poczytać w sieci recenzje innych użytkowników danego produktu. Znaleźć je możemy na portalach branżowych, na blogach, w mediach społecznościowych czy na YouTubie. Dopiero po zapoznaniu się z opiniami innych osób wybieramy się do sklepu. Zdaniem specjalistów, zjawisko to powstało przez zwiększenie popularności porównywarek cenowych, mediów społecznościowych oraz portali aukcyjnych. W sieci internauci niezwykle upodobali sobie przeglądanie Biedronka gazetka.

Efekt ROPO – jakie branże?

Myśląc o efekcie ROPO na myśl przychodzi kilka specyficznych branż. Na pewno możemy o nim powiedzieć w przypadku wszelkiego rodzaju elektroniki, na przykład smartfonów czy komputerów. Jednak na ROPO podatne są również środki farmaceutyczne i farmakologiczne oraz – co ciekawe, materiały budowlane, takie, jak pustaki czy kleje, oraz materiały wykończeniowe, na przykład płytki, panele podłogowe, panele naścienne czy kasetony. Efekt ROPO obecny jest również w przypadku obuwia oraz perfum i kosmetyków, jednak te kategorie produktów bardziej podatne są na efekt tak zwanego odwróconego ROPO. Czym jest odwrócone ROPO?

Odwrócony efekt ROPO

Istnieje również takie zjawisko, jak Reverse ROPO. To nic innego, jak odwrócony efekt ROPO. Konsumenci zbierają informacje na temat produktów w sklepach stacjonarnych – w przypadku na przykład smartfonów analizują ich wykonanie, sprawdzają wydajność i to, jak leży w dłoni – po czym kupują dany produkt w internecie, nierzadko na lepszych warunkach, na przykład w niższej cenie. Zjawisko to występuję stosunkowo od niedawna. Dopiero kilka lat temu internet zaczął być wykorzystywany do sprzedaży wszelakiej maści produktów, które niegdyś dostępne były wyłącznie w punktach stacjonarnych.

Podsumowanie

Rozwój technologi sprawia, że praktycznie wszystkie grupy wiekowe są podatne na efekt ROPO oraz odwróconego ROPO. Czy to źle? Nie. W XXI wieku konsumenci są o wiele bardziej świadomi, niż chociażby w drugiej połowie XX wieku, kiedy to byliśmy skazani jedynie na opinie sprzedawców i osób znajdujących się w gronie naszych najbliższych znajomych. Fora internetowe, popularne kanały na YouTube, profile na Facebooku są w 2019 roku największą skarbnicą wiedzy na temat produktów sprzedawanych w sklepach internetowych i stacjonarnych. Warto jednak pamiętać, że część z publikowanych postów i artykułów to treści sponsorowane.

Mat. prom.-informacyjny

Komentarze Facebook
Zobacz również

Zostaw odpowiedź