Impuls 2 z Newagu przekazane Kolejom Małopolskim. Wartość kontraktu to 245 mln. złotych
Pierwsze dwa z dziewięciu pociągów elektrycznych Impuls 2 wyprodukowanych dla woj. małopolskiego przez nowosądecki Newag zostały w środę przekazane samorządowemu przewoźnikowi – Kolejom Małopolskim. Wszystkie składy mają trafić do odbiorcy pod koniec roku.
Czytaj również: Warianty A, C i F “Sądeczanki” wnioskują o decyzję środowiskową
Jak podkreślił w środę w Oświęcimiu marszałek Małopolski Witold Kozłowski, zakup nowego taboru kolejowego do obsługi połączeń aglomeracyjnych w regionie jest szczególnie ważny dla zarządu województwa. – Chcemy zwiększyć rolę transportu kolejowego w regionie, jako alternatywę dla transportu indywidualnego w miastach oraz ich obszarach funkcjonalnych – powiedział marszałek. Dodał, że nowe pociągi wyprodukowano w nowosądeckim Newagu, co przekłada się na konkretne wsparcie dla tego małopolskiego przedsiębiorstwa.
W czerwcu ub.r. władze regionu podpisały umowę na zakup siedmiu fabrycznie nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT) w wersji czteroczłonowej, przeznaczonych do obsługi połączeń aglomeracyjnych, wraz ze świadczeniem kompleksowej usługi serwisowo-utrzymaniowo-naprawczej przez pięć lat. Następnie zamawiający skorzystał z opcji zakładającej dokupienie kolejnych dwóch EZT w takiej samej konfiguracji. Łączna wartości kontraktu to ponad 245 mln zł.
Obecnie trwają odbiory techniczne kolejnych czterech pojazdów. Na przełomie listopada i grudnia planowany jest odbiór pozostałych trzech sztuk EZT.
Inwestycja jest współfinansowana ze środków europejskich w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014-2020.
Nowe składy mają wozić pasażerów przede wszystkim na liniach aglomeracyjnych w ramach m.in. Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej (SKA), obsługiwanych przez samorządowego przewoźnika Koleje Małopolskie oraz Polregio.
Produkowane przez Newag EZT Impuls 2 są sztandarowym produktem nowosądeckiej firmy, wywodzącym się z rodziny pojazdów Impuls pierwszej serii. Pociągi należą do najnowocześniejszych tego typu pojazdów szynowych w Polsce.
Wicemarszałek województwa Łukasz Smółka wskazał, że zakupione pojazdy wyróżniają się funkcjonalnością oraz zastosowaniem zaawansowanych rozwiązań konstrukcyjnych.
Cechą charakterystyczną wszystkich nowych pojazdów dla Małopolski będzie układ przestrzeni pasażerskiej typu metro w środkowych członach, które będą lepiej przystosowane do szybszej wymiany podróżnych w przewozach aglomeracyjnych oraz ułatwią m.in. przewóz rowerów.
Czteroczłonowe składy w podróż mogą zabrać 473 osoby na miejscach siedzących i stojących. Prędkość eksploatacyjna Impulsów wynosi 160 km/h.
Nowosądecki producent dostarczył do tej pory 19 tego typu pojazdów dla województwa małopolskiego. W sumie samorząd tego województwa posiada ponad 30 nowoczesnych EZT, które są przekazane Kolejom Małopolskim oraz Polregio do obsługi tras kolejowych w regionie.
W zeszłym miesiącu województwo odebrało cztery nowe elektryczne zespoły trakcyjne typu Elf2 w wersji czteroczłonowej wyprodukowane przez bydgoską Pesę. Koszt zakupu taboru, wraz z pięcioletnią kompleksową usługą utrzymaniowo-serwisowo-naprawczą, wyniósł 109,7 mln zł. Zakup jest współfinansowany ze środków europejskich w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020.
źródło: PAP
fot. malopolska.pl