Azbest znika z kolejnych dachów
Kolejnych 221 właścicieli domów na Sądecczyźnie pozbyło się w tym roku azbestu z dachów swoich budynków. Wszystko dzięki projektowi „Likwidacja wyrobów zawierających azbest w Powiecie Nowosądeckim“.
Czytaj również: Zapraszamy na 14. edycję Małopolskiej Nocy Naukowców! Wydarzenie realizowane on-line!
Dzięki dofinansowaniu z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014 -2020 w wysokości 85%, z terenu powiatu w okresie 2018-2020 usunięto i przekazano do unieszkodliwienia ponad 3 122 ton odpadów zawierających azbest, co wiązało się z wydatkowaniem łącznie ponad 993 tysięcy złotych. Eternit usunięty został z 1191 posesji.
Program Usuwania Odpadów Zawierających Azbest jest realizowany w Powiecie Nowosądeckim od 2001 roku.
Zainteresowanie mieszkańców jest bardzo duże, o czym świadczy ilość wpływających do nas wniosków o usunięcie odpadów, która kształtuje się już na poziomie 350 – 450 rocznie – mówi Stanisław Ryba, dyrektor Wydziału Ochrony Środowiska, Rolnictwa i Leśnictwa Starostwa Powiatowego w Nowym Sączu. – Od rozpoczęcia programu zrealizowano 4 598 wniosków i usunięto prawie 14 250 ton azbestu. Łączne koszty usuwania i unieszkodliwienia odpadów wyniosły ponad 4,5 miliona złotych.
Koszt usunięcia jednej tony odpadów na jesień br. wyniósł 513 zł.
Przypomnijmy, że zgodnie z „Krajowym planem usuwania wyrobów zawierających azbest” termin rozwiązania problemu unieszkodliwiania odpadów zawierających azbest powinien nastąpić przed 2032 r.
W roku 2021 decyzją Zarządu Powiatu Nowosądeckiego planowana jest kontynuacja realizacji Programu usuwania odpadów zawierających azbest przy zaangażowaniu gmin w proces współfinansowania bezpiecznego ich unieszkodliwiania. Podjęcie współpracy przez poszczególnych burmistrzów i wójtów w tym zakresie pozwoli na skrócenie czasu oczekiwania na realizację wniosków mieszkańców.