miastoNS
Portal informacyjny | Nowy Sącz

Uwaga! Numer 997 przejmie Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Krakowie

0 520

Od dzisiaj rozpoczął się proces przejmowania obsługi numeru alarmowego 997 przez Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Krakowie, które obsługuje również nr 112. W Małopolsce zmiany mają zostać przeprowadzone do 16 października. Od teraz dzwoniąc na nr 997 nie połączymy się z dyżurnym Policji.

Nr alarmowy 997 od października nie będzie łączył dzwoniących z dyżurnym jednostki Policji. Teraz ten numer obsługuje Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Krakowie. Dyspozytor odbierając nasze zgłoszenie będzie decydował o powiadomieniu odpowiednich służb jednocześnie. To znaczy, że reakcja Straży Pożarnej, Policji, czy Pogotowia Ratunkowego będzie znacznie szybsza.

Obsługa przez CPR w Krakowie pomoże także w klasyfikacji zgłoszeń. Do służb trafią tylko przefiltrowane zgłoszenia wymagające interwencji. Odrzucone zostaną fałszywe alarmy, czy zerwane połączenia.

Policja apeluje, aby w sprawach takich jak: procedury sądowe, zapytania o postępowania i innych niewymagających pilnych interwencji kierować  swoje zapytania bezpośrednio do komisariatów Policji.

W 2017 roku w małopolskich jednostkach Policji odebrano ponad 403 000 zgłoszeń na numer 997. Jednak prawie połowa z nich – około 200 000 – to połączenia, które nie powinny zajmować linii alarmowej. Były to bowiem telefony omyłkowe, zgłoszenia spraw, których załatwienie nie leży w kompetencji Policji, czy np. rozmaite pytania o procedury lub prowadzone sprawy, które jednak nie wymagały pilnej interwencji. Służby dyżurne Policji realizują szereg zadań, a obsługa telefonu 997 była tylko jednym z nich. Policjanci na stanowisku kierowania odpowiedzialni są także za inicjowanie i koordynację działań po przyjęciu zgłoszenia i bieżące kierowanie siłami policyjnymi. Od 1 października dyspozytorzy dyżurni Policji będą otrzymywali z CPR tylko te zgłoszenia alarmowe, w których zagrożone jest życie, zdrowie, mienie, bezpieczeństwo lub porządek publiczny. Wprowadzone rozwiązanie odciąży nas od obsługi omyłkowych połączeń czy niezasadnych zgłoszeń i pozwoli skupić się na konkretnych interwencjach. Będzie to miało pozytywny wpływ zarówno na czas, jak i na skuteczność udzielania pomocy osobom, które rzeczywiście jej potrzebują – mówi komendant wojewódzki Policji w Krakowie nadinspektor dr Krzysztof Pobuta.

Opr.: Klaudia Celusta

Źródło i fot.: KWP w Krakowie

Komentarze Facebook
Zobacz również

Zostaw odpowiedź