miastoNS
Portal informacyjny | Nowy Sącz

Nowy Sącz: Takiej kładki rowerowej nie było jeszcze w Polsce! [ZDJĘCIA]

0 3 411

Kładka rowerowa nad rzeką Kamienica w Nowym Sączu powstaje w ramach całej inwestycji EuroVelo 11. Zastosowane zostały bardzo ciekawe rozwiązania, a jednym z nich jest montaż aluminiowych balustrad, które zostaną pokryte specjalną farbą luminescencyjną. Konstrukcja stalowa skręcana została zamontowana w ciągu tygodnia, a więc w niewiarygodnie szybkim tempie. Przeprawa będzie gotowa już pod koniec roku.

 

Czytaj również: Nowy Sącz: Znalazły się fundusze na plac zabaw wodnych przy basenie nad Kamienicą!

 

– Kładka rowerowa powstaje w ramach całej inwestycji EuroVelo 11 na odcinku od ruin zamku do gminy Chełmiec, do Wielogłów. Jesteśmy wykonawcą kładki o rozpiętości 78,5 metra, jest to konstrukcja łukowa. Dwa łuki pochylone do siebie z podwieszonym pomostem stalowym cięgnami sztywnymi w układzie krzyżowym. Ciekawą rzeczą jest pomost z materiałów kompozytowych. Rozwiązanie jest innowacyjne i jedno z nielicznych w tej chwili w Polsce. W takiej technologii to jest trzeci obiekt, tzn. dwa obiekty powstały drogowe, a trzecia jest kładka w Nowym Sączu. Zalety tego rozwiązania to przede wszystkim trwałość, wytrzymałość i ciężar. W tym przypadku największą wagę kierujemy w stronę trwałości z uwagi na to, że nośności nie było nam potrzeba aż tak dużo. Materiał kompozytowy stanowi dolną część pomostu, forma zostanie potem wypełniona betonem, natomiast stosujemy zbrojenie również z włókien kompozytowych czyli nie z tradycyjnych stalowych. Dzięki temu podnosimy znacznie trwałość tego obiektu. Stal odparowuje, a więc eliminujemy ten czynnik. Nawierzchnia będzie standardowa, a więc taka, jaką stosuje się na chodnikach czy na obiektach mostowych i na ciągach pieszych, rowerowych – bitumiczna, modyfikowana polimerami – powiedział Rafał Jędrzejek, kierownik budowy z przedsiębiorstwa usługowo-inżynieryjnego Budmost.

Kolejna innowacja, która zostanie wykonana, to balustrady aluminiowe, a konkretnie w tym przypadku zostanie zastosowana farba nawierzchniowa – luminescencyjna, czyli taka, która świeci w nocy. Pobiera ona energię słoneczną oraz ciepło w ciągu dnia, a w nocy oddaje tą energię i daje efekt świecenia. Nie jest to odblask, lecz będzie świecić samoistnie. Z uwagi na to, że producent tej farby dopiero uzyskał patenty światowe, dlatego produkt dopiero będzie wchodził na rynek na szerszą skalę przemysłową. Materiał będzie zastosowany pod kątem testów, a więc jest to tym bardziej ciekawe. W przyszłości farba mogłaby być stosowana w urządzeniach bezpieczeństwa ruchu (balustrady, oznakowania, pasy). Konstrukcja stalowa skręcana pozwoliła przyspieszyć prace montażowe na budowie, z uwagi na dosyć krótki czas realizacji. Obiekt realizowany jest w systemie „Projektuj i buduj”. Procedury administracyjne niestety przeciągają się, dlatego było niewiele czasu na budowę, stąd decyzja na konstrukcję skręcaną. Została ona zamontowana w ciągu tygodnia. Wyeliminowane zostały w ten sposób roboty, na które mają wpływ warunki atmosferyczne. Prace rozpoczęły się we wrześniu od fundamentów. Ścianki szczelne od strony rzeki Kamienica będą stanowiły zabezpieczenie przed rozmyciem w przypadku stanów powodziowych, sytuacji krytycznych, jest to integralną częścią murów przeciwpowodziowych. Konstrukcja dostosowana jest do planowanego ubezpieczenia brzegu przez zarządcę cieku, ponieważ w planach jest remont murów. Od strony zakładu Koral wykonane są pale fundamentowe. Prace związane z kładką zakończone zostaną prawdopodobnie pod koniec roku, z wyjątkiem robót wykończeniowych.

– W zakresie projektowania i przygotowana elementów do montażu nawiązaliśmy współpracę z działem badań i rozwoju Mostostalu Warszawa, ponieważ mają oni doświadczenia z poprzednich lat. Wartością dodaną jest to, że zamontowaliśmy światłowody w konstrukcji. W prętach kompozytowych są one zatopione i dodatkowo puszczone są przy powierzchni dolnej płyty. Wszystko po to, żeby badać naprężenia, które powstaną w betonie na styku kompozytu i betonu. Chcemy sprawdzić, na ile realizuje się przyczepność betonu do kompozytu. W przyszłości da to odpowiedź, jak optymalizować konstrukcje pod kątem zespolenia. W przypadku innowacyjnych rozwiązań staramy się, żeby wykorzystać wiedzę, którą można pozyskać na etapie budowy. Nawiązaliśmy również współpracę z firmą SHM z Krakowa, która współdziała z Politechniką Krakowską. Chcemy wynieść wiedzę akademicką z tego rozwiązania. Z każdym kolejnym obiektem można optymalizować rozwiązania i wyciągać konkretne wnioski, czy uczyć się zachowania tych obiektów – dodał Rafał Jędrzejek.

Całość zadania zostanie zrealizowana pod koniec marca 2019 roku, taki jest termin umowny. Obejmuje ono również zakres drogowy. Ścieżka rowerowa będzie przebiegała ul. Rybacką i dalej wałami. Na ciągu pieszym trwają prace, a więc jest to od nich uwarunkowane.

Agnieszka Michalik
Fot.: Agnieszka Michalik

Komentarze Facebook
Zobacz również

Zostaw odpowiedź