miastoNS
Portal informacyjny | Nowy Sącz

Pociągiem do 150 km/h i w godzinę do Krakowa. Kolejny krok w kierunku szybkiego połączenia

PKP PLK ogłasza 4 postępowania przetargowe o wartości ok. 4,6 mld zł

0 2 852

PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiło nowe przetargi remontów i inwestycji, które powstaną na modernizowanej linii 104 do Chabówki wraz z nową linią kolejową Podłęże – Szczyrzyc (Piekiełko). Linia Podłęże – Szczyrzyc ma usprawnić zarówno ruch pasażerski w relacjach Kraków – Zakopane i Kraków – Nowy Sącz, jak i towarowy. O budowie tego połączenia mówi się od ponad 20 lat. Teraz projekt nabiera realnych kształtów. Dzisiaj PKP PLK ogłosiło 4 postępowania przetargowe o wartości ok. 4,6 mld zł – podała spółka na konferencji prasowej. Postępowania dotyczą przebudowy odcinków kolejowych oraz stacji kolejowych. Teraz prace rozpoczną się na odcinku Nowy Sącz – Klęczany. Wybudowany zostanie m.in. nowy most kolejowy nad Dunajcem, wiadukt na ul. Krakowskiej. 

Dziś ogłaszamy przetargi na szacunkową kwotę 4,6 mld zł. Dotyczą modernizacji linii 104 Chabówka – Nowy Sącz, stacji Ostróda, prac na linii nr 6 na odc. Geniusze – Kuźnica Białostocka oraz trasy Katowice Szopienice – Katowice – Katowice Piotrowice – napisano w materiale prasowym.

Modernizacja linii 104 ma pochłonąć 1 mld złotych.

Na trasie między bocznicą w Klęczanach a Nowym Sączem przebudowana zostanie stacja Marcinkowice oraz przystanki Nowy Sącz Chełmiec i Nowy Sącz Miasto. Wyższe perony oraz nowe przejścia podziemne, winda i dojścia ułatwią podróże oraz pozwolą na lepszy dostęp do kolei osobom o ograniczonej możliwości poruszania się. Inwestycja obejmuje tory i urządzenia oraz przejazdy kolejowo-drogowe i obiekty inżynieryjne. W Nowym Sączu planowana jest budowa dwóch wiaduktów: przy ul. Kolejowej/Zielonej oraz przy ul. Krakowskiej (os. Helena). Nowe wiadukty zastąpią dwa przejazdy kolejowo-drogowe i zapewnią bezpieczny ruch kolejowy i drogowy oraz usprawnią komunikację w mieście.

Czas dojazdu z Nowego Sącza do Krakowa ma wynosić docelowo godzinę

 

Kolejny przetarg dotyczy długo-oczekiwanej przebudowy linii 104 Chabówka – Nowy Sącz. Nie chodzi jednak o całą linię, lecz o dwa, krótkie odcinki – od Chabówki (gdzie linia łączy się ze trasą kolejową Zakopane – Kraków) do Rabki Zarytego oraz od Nowego Sącza do Klęczan. Pierwszy projekt ma na celu ożywienie linii dla pasażerskiego ruchu regionalnego od strony Zakopanego i wydłużenie pociągów Podhalańskiej Kolei Regionalnej do stacji Rabki Zaryte.

– Projekt jest skomplikowany, będziemy przebudowywać most na Dunajcu, budować nową stację. Prace będą toczyć się w takim kierunku, aby przygotować linię 104 do osiągania prędkości od 100 do 150 km/h – powiedział Ireneusz Merchel, prezes PKP PLK.

Z kolei przebudowa linii 104 od strony Nowego Sącza do Klęczan jest dedykowana ruchowi towarowemu i ma przynieść radykalną poprawę w dojeździe do bocznicy w tej drugiej miejscowości. Dlaczego linia górska będzie aż tak „szybka”. Ponieważ linia 104, po zmianach geometrii, będzie fragmentem szybkiej linii Podłęże-Piekiełko, która ma szybko połączyć Kraków z Zakopanem i Nowym Sączem. Na pytanie dziennikarzy PLK przedstawiła wstępny harmonogram prac tego kolejowego „gamechangera” południowej Małopolski.

Jesteśmy na końcowym etapie przygotowania dokumentacji projektowej na tą linie. Zaczynamy inwestycję od wspomnianych prac na linii 104, a wciągu kolejnych miesięcy będzie ogłaszać przetargi na pozostałe odcinki tej linii. Budowę nowej linii zamierzamy natomiast zacząć w 2024. Szacujemy, że potrwa to 3-4 lata. To realny czas zakończenia inwestycji przy uzyskaniu założeniu uzyskania środków na nią – powiedział Ireneusz Merchel.

Skala projektów infrastrukturalnych przeznaczonych do realizacji do roku 2030 w ramach szeregu programów uchwalonych na poziomie krajowym jest bez wątpienia bezprecedensowa i śmiało można powiedzieć, iż jesteśmy u progu największego boomu inwestycyjnego w historii polskich dróg i kolei. Wykonanie tak ambitnego planu stanowi ogromne wyzwanie i wymagać będzie szeregu działań analitycznych i przygotowawczych. Prezentowany raport na temat perspektyw budownictwa infrastrukturalnego w Polsce ma w swoim zamyśle stanowić próbę oszacowania skali inwestycji planowanych do realizacji w perspektywie do 2030 roku wraz z opisem zidentyfikowanych szans i zagrożeń. W tymże celu dokonano analizy dostępnych danych oraz przede wszystkim przeprowadzono ocenę przyszłych perspektyw z punktu widzenia wszystkich stron procesu inwestycyjnego. Co szczególnie cenne raport ma charakter przekrojowy, opisując zarówno rynek kolejowy, jak i drogowy.

Modernizacja linii nr 104 będzie miała bardzo szeroki zakres: w celu dostosowania parametrów linii do standardów Transeuropejskiej Sieci Transportowej TEN-T zostanie wykonana korekta przebiegu odcinka Tymbark – Nowy Sącz. Konieczna będzie budowa tuneli o łącznej długości ok. 6 km i ok. 2 km estakad. Istniejące dziś obiekty inżynieryjne zostaną przebudowane, a przejazdy – zmodernizowane.

PAP Biznes
fot.: pixabay.com

 

Komentarze Facebook
Zobacz również

Zostaw odpowiedź