Pociągiem do 150 km/h i w godzinę do Krakowa. Kolejny krok w kierunku szybkiego połączenia
PKP PLK ogłasza 4 postępowania przetargowe o wartości ok. 4,6 mld zł
PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiło nowe przetargi remontów i inwestycji, które powstaną na modernizowanej linii 104 do Chabówki wraz z nową linią kolejową Podłęże – Szczyrzyc (Piekiełko). Linia Podłęże – Szczyrzyc ma usprawnić zarówno ruch pasażerski w relacjach Kraków – Zakopane i Kraków – Nowy Sącz, jak i towarowy. O budowie tego połączenia mówi się od ponad 20 lat. Teraz projekt nabiera realnych kształtów. Dzisiaj PKP PLK ogłosiło 4 postępowania przetargowe o wartości ok. 4,6 mld zł – podała spółka na konferencji prasowej. Postępowania dotyczą przebudowy odcinków kolejowych oraz stacji kolejowych. Teraz prace rozpoczną się na odcinku Nowy Sącz – Klęczany. Wybudowany zostanie m.in. nowy most kolejowy nad Dunajcem, wiadukt na ul. Krakowskiej.
– Dziś ogłaszamy przetargi na szacunkową kwotę 4,6 mld zł. Dotyczą modernizacji linii 104 Chabówka – Nowy Sącz, stacji Ostróda, prac na linii nr 6 na odc. Geniusze – Kuźnica Białostocka oraz trasy Katowice Szopienice – Katowice – Katowice Piotrowice – napisano w materiale prasowym.
Modernizacja linii 104 ma pochłonąć 1 mld złotych.
Na trasie między bocznicą w Klęczanach a Nowym Sączem przebudowana zostanie stacja Marcinkowice oraz przystanki Nowy Sącz Chełmiec i Nowy Sącz Miasto. Wyższe perony oraz nowe przejścia podziemne, winda i dojścia ułatwią podróże oraz pozwolą na lepszy dostęp do kolei osobom o ograniczonej możliwości poruszania się. Inwestycja obejmuje tory i urządzenia oraz przejazdy kolejowo-drogowe i obiekty inżynieryjne. W Nowym Sączu planowana jest budowa dwóch wiaduktów: przy ul. Kolejowej/Zielonej oraz przy ul. Krakowskiej (os. Helena). Nowe wiadukty zastąpią dwa przejazdy kolejowo-drogowe i zapewnią bezpieczny ruch kolejowy i drogowy oraz usprawnią komunikację w mieście.
Kolejny przetarg dotyczy długo-oczekiwanej przebudowy linii 104 Chabówka – Nowy Sącz. Nie chodzi jednak o całą linię, lecz o dwa, krótkie odcinki – od Chabówki (gdzie linia łączy się ze trasą kolejową Zakopane – Kraków) do Rabki Zarytego oraz od Nowego Sącza do Klęczan. Pierwszy projekt ma na celu ożywienie linii dla pasażerskiego ruchu regionalnego od strony Zakopanego i wydłużenie pociągów Podhalańskiej Kolei Regionalnej do stacji Rabki Zaryte.
– Projekt jest skomplikowany, będziemy przebudowywać most na Dunajcu, budować nową stację. Prace będą toczyć się w takim kierunku, aby przygotować linię 104 do osiągania prędkości od 100 do 150 km/h – powiedział Ireneusz Merchel, prezes PKP PLK.
Z kolei przebudowa linii 104 od strony Nowego Sącza do Klęczan jest dedykowana ruchowi towarowemu i ma przynieść radykalną poprawę w dojeździe do bocznicy w tej drugiej miejscowości. Dlaczego linia górska będzie aż tak „szybka”. Ponieważ linia 104, po zmianach geometrii, będzie fragmentem szybkiej linii Podłęże-Piekiełko, która ma szybko połączyć Kraków z Zakopanem i Nowym Sączem. Na pytanie dziennikarzy PLK przedstawiła wstępny harmonogram prac tego kolejowego „gamechangera” południowej Małopolski.
– Jesteśmy na końcowym etapie przygotowania dokumentacji projektowej na tą linie. Zaczynamy inwestycję od wspomnianych prac na linii 104, a wciągu kolejnych miesięcy będzie ogłaszać przetargi na pozostałe odcinki tej linii. Budowę nowej linii zamierzamy natomiast zacząć w 2024. Szacujemy, że potrwa to 3-4 lata. To realny czas zakończenia inwestycji przy uzyskaniu założeniu uzyskania środków na nią – powiedział Ireneusz Merchel.
Skala projektów infrastrukturalnych przeznaczonych do realizacji do roku 2030 w ramach szeregu programów uchwalonych na poziomie krajowym jest bez wątpienia bezprecedensowa i śmiało można powiedzieć, iż jesteśmy u progu największego boomu inwestycyjnego w historii polskich dróg i kolei. Wykonanie tak ambitnego planu stanowi ogromne wyzwanie i wymagać będzie szeregu działań analitycznych i przygotowawczych. Prezentowany raport na temat perspektyw budownictwa infrastrukturalnego w Polsce ma w swoim zamyśle stanowić próbę oszacowania skali inwestycji planowanych do realizacji w perspektywie do 2030 roku wraz z opisem zidentyfikowanych szans i zagrożeń. W tymże celu dokonano analizy dostępnych danych oraz przede wszystkim przeprowadzono ocenę przyszłych perspektyw z punktu widzenia wszystkich stron procesu inwestycyjnego. Co szczególnie cenne raport ma charakter przekrojowy, opisując zarówno rynek kolejowy, jak i drogowy.
Modernizacja linii nr 104 będzie miała bardzo szeroki zakres: w celu dostosowania parametrów linii do standardów Transeuropejskiej Sieci Transportowej TEN-T zostanie wykonana korekta przebiegu odcinka Tymbark – Nowy Sącz. Konieczna będzie budowa tuneli o łącznej długości ok. 6 km i ok. 2 km estakad. Istniejące dziś obiekty inżynieryjne zostaną przebudowane, a przejazdy – zmodernizowane.
PAP Biznes
fot.: pixabay.com