Pesa i Newag powołały konsorcjum. Zdobędą zamówienie warte setki milionów złotych?
Pesa i Newag złożyły oświadczenie o wspólnym udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia na dostawę dla PKP Intercity 38 siedmiowagonowych składów piętrowych typu push-pull wraz z 45 lokomotywami wielosystemowymi oraz świadczeniem usług utrzymania lokomotyw wielosystemowych, podały spółki. Powołanie konsorcjum i złożenie wspólnego wniosku o dopuszczenie do udziału w postępowaniu ogłoszonym przez przewoźnika oznacza, że zespoły obu firm w ramach dialogu technicznego rozpoczęły wspólne prace nad piętrowym pojazdem dedykowanym dla PKP Intercity.
Czytaj również: Impuls 2 z Newagu przekazane Kolejom Małopolskim. Wartość kontraktu to 245 mln. złotych
– Jesteśmy przekonani, że dzięki doświadczeniom zebranym do tej pory przez nasze zespoły możemy razem zaproponować PKP IC nowoczesny pojazd piętrowy, który może być konkurencyjny nie tylko w Polsce, ale również na rynkach europejskich – powiedział prezes Pesy Krzysztof Zdziarski, cytowany w komunikacie.
„Podjęcie decyzji w sprawie utworzenia konsorcjum wynika z faktu, że złożenie indywidualnych ofert obarczone byłoby istotnym ryzykiem niewykonania zamówienia ze względu na złożoność przedmiotu zamówienia, możliwości produkcyjne w kontekście terminu jego realizacji oraz inne zobowiązania kontraktowe. Sądzimy iż zawarte konsorcjum wpłynie pozytywnie na dalszy dynamiczny rozwój kolei w Polsce” – dodał prezes Newagu Zbigniew Konieczek.
Pesa i Newag to najwięksi polscy producenci taboru, którzy od lat z sukcesami dostarczają pojazdy szynowe klientom na rynku polskim i europejskim. Obie spółki produkują nowoczesny, innowacyjny tabor w oparciu o własne rozwiązania i projekty, które powstają w ich biurach konstrukcyjnych, podkreślono.
Pesa jako jedyny polski producent zaprojektowała i dostarczyła zestawy typu push-pull, czyli piętrowe pojazdy pasażerskie składające się z wagonu sterowniczego, wagonów środkowych i lokomotywy elektrycznej. Piętrowe Pesa Sundeck są od 2016 roku eksploatowane przez Koleje Mazowieckie, zyskały bardzo dobre opinie zarówno pasażerów, jak i obsługi, osiągają również wysokie wskaźniki niezawodności. Pesa wyprodukowała ponad 600 zespołów trakcyjnych, konsekwentnie rozwija rodzinę lokomotyw, właśnie sprzedaż nowoczesnej lokomotywy dwunapędowej, wskazano w materiale.
Newag jest liderem rynku lokomotyw w Polsce, produkowane przez spółkę lokomotywy Griffin i Dragon osiągają bardzo wysokie wskaźniki niezawodności i cieszą się uznaniem przewoźników. Griffin to pierwsza polska lokomotywa wielosystemowa dostosowana zarówno do krajowego systemu zasilania prądem stałym 3kV, jak i do systemów zasilania prądem zmiennym 15kV lub 25kV obowiązujących w krajach europejskich. Do eksploatacji na rynkach europejskich przystosowana jest również 6-osiowa lokomotywa Dragon, przeznaczona do prowadzenia ciężkich składów towarowych. Spółka dostarczyła do tej pory ponad 80 lokomotyw elektrycznych i ponad 200 pasażerskich zespołów trakcyjnych.
źródło: ISBnews
fot. Newag.pl