miastoNS
Portal informacyjny | Nowy Sącz

Legendarne połączenie Podłęże – Piekiełko coraz bliżej. Prawie 200 mln zł na podstacje

1 2 515

PKP PLK rozstrzygnęła przetargi na budowę 4 podstacji trakcyjnych dla elektryfikacji linii Chabówka – Nowy Sącz, w ramach projektu budowy linii „Podłęże – Piekiełko”, czytamy w branżowym serwisie RynekKolejowy.pl. O budowie tego połączenia mówi się od ponad 20 lat. Teraz projekt nabiera realnych kształtów.

 

Czytaj również: Sylwetki sportowców, kandydatów do tytułu Najpopularniejszego Sportowca Sądecczyzny [Część 1]

 

W lipcu, PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły przetargi na budowę 4 podstacji trakcyjnych w miejscowościach: Przymłynie, Mszana Dolna, Pisarzowa oraz Limanowa. Podstacja trakcyjna to obiekt elektroenergetyczny, zasilany z zewnętrznego systemu, którego podstawowym zadaniem jest zasilanie kolejowej sieci trakcyjnej na określonym odcinku linii. Obiekty pozwolą na elektryfikację linii Chabówka – Nowy Sącz, której modernizacja jest częścią projektu budowy linii „Podłęże – Piekiełko”, która ma skrócić podróż z Krakowa do Nowego Sącza i Zakopanego. Więcej na ten temat pisaliśmy tutaj.

Na budowę podstacji przeznaczone zostaną duże kwoty. Zwycięzcą przetargu na budowę podstacji Przymłynie zostało konsorcjum Zakład Wykonawstwa Sieci Elektrycznych Rzeszów z własną spółką PLK – Przedsiębiorstwo Napraw i Utrzymania Infrastruktury Kolejowej. Cena to 44,3 mln zł brutto. Pozostałe obiekty będą jeszcze droższe; za podstację Mszana Dolna PLK zapłaci temu samemu konsorcjum ponad 50 mln złotych. Trzeci przetarg wygrała Trakcja, która zbuduje podstacje Pisarzowa i Limanowa za łącznie 102,8 mln zł brutto.

Pierwsze przetargi na modernizację linii Chabówka – Nowy Sącz według ostatnich zapowiedzi miały być ogłoszone w drugiej połowie 2021 roku, ale jeszcze do tego nie doszło. Na 2022 rok zapowiadano (po kilkukrotnych zmianach) pierwsze postępowania na budowę linii Podłęże – Szczyrzyc – Tymbark/Mszana Dolna (znanej powszechnie jako „linia Podłęże – Piekiełko”).

Skala projektów infrastrukturalnych przeznaczonych do realizacji do roku 2030 w ramach szeregu programów uchwalonych na poziomie krajowym jest bez wątpienia bezprecedensowa i śmiało można powiedzieć, iż jesteśmy u progu największego boomu inwestycyjnego w historii polskich dróg i kolei. Wykonanie tak ambitnego planu stanowi ogromne wyzwanie i wymagać będzie szeregu działań analitycznych i przygotowawczych. Prezentowany raport na temat perspektyw budownictwa infrastrukturalnego w Polsce ma w swoim zamyśle stanowić próbę oszacowania skali inwestycji planowanych do realizacji w perspektywie do 2030 roku wraz z opisem zidentyfikowanych szans i zagrożeń. W tymże celu dokonano analizy dostępnych danych oraz przede wszystkim przeprowadzono ocenę przyszłych perspektyw z punktu widzenia wszystkich stron procesu inwestycyjnego. Co szczególnie cenne raport ma charakter przekrojowy, opisując zarówno rynek kolejowy, jak i drogowy.

źródło: Rynek Kolejowy
fot.: PKP

 

Komentarze Facebook
Zobacz również
1 komentarz
  1. Pawel pisze

    UPDATE: O budowie tego połączenia mówi się od ponad 40 lat.

Zostaw odpowiedź