Mamy to! Połączyli dwa brzegi Dunajca! Budowa nowej konstrukcji idzie pełną parą [Zdjęcia]
Udało połączyć się dwa brzegi Dunajca na nowej przeprawie w m. Kurów (gm. Chełmiec). – Nasunięty został ostatni segment konstrukcji mostu na DK75 na przyczółek od strony Brzesko i 600 metrowy pomost połączył brzegi – informuje GDDKiA w Krakowie. Ruch nowym mostem będzie mógł odbywać się od października br.
Czytaj również: Kolejny krok w kierunku nowej przeprawy nad Dunajcem! Podpiszą list intencyjny dot. m.in. pokrywania kosztów przez samorządy
Realizacja budowy rozpoczęła się w lipcu 2019 r.na drodze krajowej nr 75. Zgodnie z planami inwestycja o wartości ponad 189 mln zł powinna być gotowa w kwietniu 2022 roku. Według GDDKiA obecnie zaawansowanie prac na moście w Kurowie wynosi 47 proc.
Nowy obiekt zastąpi istniejący zbyt wąski most, który został wybudowany w 1943 r. Zaprojektowano go zgodnie z parametrami technicznymi wymaganymi dla drogi klasy GP (główna przyśpieszona). Nowy most powstaje poniżej starego i dłuższy od poprzednika o 200 m. Całkowita jego długość wyniesie 602 metry, szer. 17,18 m, natomiast pylony wznosić będą się na ok. 33,5 m od poziomu terenu.
Most będzie miał po jednym pasie ruchu w każdym kierunku. Ze względu na jego konstrukcję i lokalizację możliwa będzie dobudowa drugiej jezdni z dodatkowym mostem, kiedy zapadanie decyzja o budowie nowej trasy do Nowego Sącza tzw. “sądeczanki”.
W ramach inwestycji na odcinku 2 km zmieniony zostanie przebieg drogi krajowej nr 75: od parkingu w Tęgoborzu do skrzyżowania w Kurowie.
Nasunięty został ostatni segment konstrukcji mostu w m. #Kurów, #DK75 na przyczółek od strony #Brzesko i 600 metrowy pomost połączył brzegi rz. #Dunajec. @GDDKIA #Małopolska #NowySącz #Kraków @MI_GOV_PL #ŁączymyPolskę pic.twitter.com/9GLqZVZdkS
— GDDKIA Kraków (@GDDKiA_Krakow) February 23, 2021
Zgodnie z planami ruch po nowym moście o wartości ponad 189 mln zł powinien zostać puszczony w październiku tego roku. Pozostałe prace będą ukończone w kwietniu 2022 r. Na wykonawcę zadania zostało wybrane w przetargu polsko-węgierskie konsorcjum firm: Banimex i Hodmezovasarhelyi Utepito Korlatolt Felelossegu.
Nowy obiekt zastąpi istniejący most w Kurowie, który został wybudowany w 1943 r. i ma 407,6 m długości. Jest zbyt wąski, ponieważ jego szerokość wynosi tylko 7,5 m, co powoduje, że jezdnia ma sześć metrów szerokości. Stan techniczny starego mostu jest zły.
źródło i fot.: GDDKiA w Krakowie