miastoNS
Portal informacyjny | Nowy Sącz

Most-gigant na finiszu. Majestatyczna konstrukcja to również udogodnienia dla cyklistów i pieszych

0 8 159

Prace związane z realizacją jednego z największych mostów tego typu w Polsce dobiegają końca. Most wisi już na 60 wantach (linach). Nasypy są już utwardzone, gdzieniegdzie pojawia się świeżutki asfalt. Jednak inwestycja to nie tylko pasy ruchu dla samochodów, powstają również nowoczesne rozwiązania dla rowerzystów i pieszych. – Z mostu na rzece Dunajec w m. Kurów (gm. Chełmiec) w ciągu drogi krajowej DK75 będą mogli korzystać także rowerzyści i piesi. Dla nich powstaje ciąg pieszo-rowerowy – poinformował krakowski oddz. GDDKiA. Ruch samochodów na konstrukcji zaplanowany jest na październik br.

 

Czytaj również: Sądeczanka i trzeci pas autostrady A4 – priorytety rządu w Małopolsce

 

 

Most przerzucony przez Dunajec w Kurowie koło Nowego Sącza opisują imponujące liczby – na trzech pylonach o wysokości 33,5 m powstaje konstrukcja o długości 602 m i szerokości ponad 17 m. Budowla spina brzegi rzeki w biegu drogi krajowej nr 75 – trasa zostanie rozbudowana do klasy GP (główna ruchu przyspieszonego). Nowy obiekt ma cztery przęsła, a odległości pomiędzy nimi wynoszą 100 m – 200 m – 200 m – 100 m. Stałe podpory mostu znajdują się poza nurtem rzeki. Jednak na potrzeby budowy postawiono także tymczasowe podpory w nurcie. Te po zakończeniu prac zostaną rozebrane. GDDKiA podkreśla, że to trzeci w Polsce tak duży most typu extradosed.

Czym jest extradosed?
Drogowcy wyjaśniają, że taki rodzaj mostu powstaje z połączenia “konstrukcji wantowej z belkową sprężoną”. A to oznacza wykorzystanie specjalnych lin (wanty) oraz niższych pylonów (niż w typowych mostach wantowych). W przypadku przeprawy przez Dunajec na każdym pylonie zamontowanych będzie dziewięć want, a każda z nich zbudowana jest z 61 splotów stalowych lin. Zdaniem GDDKiA taka hybryda jest tańsza w wykonaniu (wobec mostu wantowego), ale też bardziej efektowna wizualnie niż obiekty belkowe.

W Polsce do tej pory najdłuższym mostem extradosed jest przeprawa przez Wisłę w Kwidzynie (808,4 m). Kolejny rozpięto w biegu obwodnicy Ostródy (677 m).

 

 

Nowy obiekt zastąpi istniejący zbyt wąski most, który został wybudowany w 1943 r. Zaprojektowano go zgodnie z parametrami technicznymi wymaganymi dla drogi klasy GP (główna przyśpieszona). Nowy most powstaje poniżej starego i dłuższy od poprzednika o 200 m. Całkowita jego długość wyniesie 602 metry, szer. 17,18 m, natomiast pylony wznosić będą się na ok. 33,5 m od poziomu terenu.

Most będzie miał po jednym pasie ruchu w każdym kierunku. Ze względu na jego konstrukcję i lokalizację możliwa będzie dobudowa drugiej jezdni z dodatkowym mostem, kiedy zapadanie decyzja o budowie nowej trasy do Nowego Sącza tzw. “sądeczanki”.

W ramach inwestycji na odcinku 2 km zmieniony zostanie przebieg drogi krajowej nr 75: od parkingu w Tęgoborzu do skrzyżowania w Kurowie.

Zgodnie z planami ruch po nowym moście o wartości ponad 189 mln zł powinien zostać puszczony w październiku tego roku. Pozostałe prace będą ukończone w kwietniu 2022 r. Na wykonawcę zadania zostało wybrane w przetargu polsko-węgierskie konsorcjum firm: Banimex i Hodmezovasarhelyi Utepito Korlatolt Felelossegu.

źródło: Twitter
fot.: GDDKiA Kraków

 

 

Komentarze Facebook
Zobacz również

Zostaw odpowiedź