miastoNS
Portal informacyjny | Nowy Sącz

Nowy Sącz: „Szynobus” odejdzie do historii?

Geneza funkcjonowania

0 1 961

Dokładnie 7 maja 2018 roku o godz. 9:00 wyłączony z ruchu został most na Dunajcu. Jednocześnie rozpoczęła się jego rozbiórka, która miała na celu przygotowanie do budowy całkiem nowej konstrukcji. 9 maja 2019 roku, czyli rok po zamknięciu przejazdu ponownie został wznowiony ruch na tym odcinku. W związku z wyburzeniem przeprawy uruchomiony został kurs pojazdu trakcyjnego EN57-840rb, potocznie nazywanym „szynobusem”. Pomysłodawcą tego rozwiązania był były prezydent Nowego Sącza Ryszard Nowak.

 

Czytaj również: Z Dunajcem w tle… Historia mostu Marszałka Piłsudskiego [Zdjęcia] – KLIK

 

Mieszkańcy Nowego Sącza wiedzieli o tym, że budowa nowej przeprawy na rzece Dunajec jest konieczna i będzie wiązała się z wieloma niedogodnościami. – Przez pierwsze dwa dni będą prowadzone prace rozbiórkowe, demontaż nawierzchni i barierek. Następnie rozpocznie się już właściwa rozbiórka z użyciem ciężkiego sprzętu. Ta operacja potrwa ok. dwa miesiące, w międzyczasie będą odbywać się prace związane z budową tymczasowych podpór pod nową konstrukcję. Jeśli pogoda dopisze i nie będzie jakichś anomalii, wszystko powinno być wykonane zgodnie z planem. Sama konstrukcja nowego mostu ukończona jest już w 85 procentach, te elementy będą sukcesywnie przywożone do Nowego Sącza – mówił tuż po zamknięciu mostu Grzegorz Mirek, ówczesny dyrektor Miejskiego Zarządu Dróg w Nowym Sączu.

– Na długo przed rozpoczęciem budowy nowego mostu heleńskiego we współpracy z Przewozami Regionalnymi i PKP PLK koordynowałem przygotowania do uruchomienia połączenia szynobusowego Nowy Sącz Miasto – Nowy Sącz Chełmiec, bo zdawałem sobie sprawę, że będzie konieczne jak alternatywa komunikacyjna dla Sądeczan pozbawionych mostu na czas budowy. Dla realizacji tego projektu zdołałem pozyskać łącznie 210 tys. zł zewnętrznych funduszy od naszych partnerów z Województwa Małopolskiego i Powiatu Nowosądeckiego – mówi Wojciech Piech, Sekretarz Województwa Małopolskiego. – Dążąc do uruchomienia połączenia szynobusowego wiedziałem, że bedzie to niepowtarzalna szansa spopularyzowania tej formy przemieszczania się. I nie pomyliłem się! To był strzał w dziesiątkę! Potwierdziły to dziesiątki tysięcy pasażerów, które każdego tygodnia korzystały z szynobusa oszczędzając czas, pieniądze i … nerwy. Dziękuję raz jeszcze wszystkim, którzy wsparli ten projekt… Wszystkim należy się wdzięczna pamięć. Dziękuję pasażerom z Nowego Sącza, Chełmca, Podegrodzia, Starego Sącza, Łącka i wszystkim pozostałym, którzy potwierdzili, że warto było – dodaje Piech.

 

 

Szynobus rozpoczął swoje kursowanie w momencie zamknięcia Mostu im. Marszałka Józefa Piłsudskiego, potocznie nazywanym „heleńskim”. Była to trafiona alternatywa dla mieszkańców regionu. Z jego usług korzystało i korzysta kilka tysięcy osób dziennie. Pierwszy raz wyjechał on na tory 2 maja 2018 roku, a od 7 maja (zamknięcie przeprawy na Dunajcu) jeździł już regularnie pomiędzy stacjami Nowy Sącz Dworzec Główny, a Nowy Sącz Chełmiec. Do jego kursów zostały dopasowane przejazdy autobusów MPK z dwóch podmiejskich linii: 33 i 34.

 

 

Na początku kursował on od poniedziałku do piątku od godz. 05:50 do godz. 18:55. W sumie wykonywał trzydzieści kursów (tam i z powrotem), a jego odjazdy zostały skoordynowane z liniami 33 i 34 umożliwiając przesiadkę. Co więcej, dalsza komunikacja na terenie Miasta Nowego Sącza możliwa była poprzez przystanek autobusowy przy ul. Kościuszki, przez który przebiega 26 linii komunikacyjnych, a odległość przystanku kolejowego Nowy Sącz Miasto do przystanku autobusowego przy ul. Kościuszki to 150 metrów.

Przejazdy szynobusem od początku były darmowe. Od dnia 10 maja 2018 roku pojawiło się więcej kursów. Ponadto na Osiedlu Helena zamontowane zostały stojaki na rowery, a w co drugim wagonie dodatkowe stopnie w odpowiedzi na apel mieszkańców. Ułatwiło to w dużej mierze wsiadanie i wysiadanie osobom niepełnosprawnym i starszym, a także i tym jadącym ze sporym bagażem. Bariery systematycznie były likwidowana, aby zadowolić Sądeczan.

 

 

W dniu 17 maja 2018 roku w godzinach popołudniowych miała miejsce pierwsza poważna awaria sieci trakcyjnej pomiędzy Chełmcem, a Nowym Sączem. Niektórzy zaniepokojeni mieszkańcy Nowego Sącza zdecydowali się wtedy iść pieszo przez most kolejowy, co było śmiertelnie niebezpieczne. SOK-iści oraz funkcjonariusze Policji pełnili patrole w rejonie niebezpiecznej przeprawy. Na bieżąco podstawiane były MPK, które przewoziły pasażerów na Osiedle Helena. Choć awaria została szybko usunięta, wprowadziła poważne zamieszanie.

Uruchomienie szynobusu sprawiło, że pojawił się problem dotyczący niewystarczającej liczby miejsc parkingowych przy ul. Krakowskiej w Nowym Sączu. Kierowcy korzystali z położonego obok darmowego parkingu przy sklepie Biedronka. 22 lipca 2018 roku wprowadzone zostały tam opłaty, na które nie mogli sobie pozwolić mieszkańcy regionu.

 

Konferencja prasowa poświęcona uruchomieniu połączenia również w soboty. Na zdjęciu wiceprezydent Wojciech Piech oraz Anna Sokołowska, była wiceprezes MPK w Nowym Sączu

 

Od 3 listopada 2018 roku rozkład jazdy „szynobusu” uległ zmianie – wprowadzone zostały dodatkowe kursy sobotnie, które sfinansowane zostały z budżetu Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Nowym Sączu. Kwota ta opiewała na 10 tysięcy złotych. – Pasażerowie szynobusu potwierdzają zainteresowanie tą formą przemieszczania się. Często pytam ich, czy po ukończeniu nowego mostu heleńskiego, będą nadal czuli potrzebę korzystania z tej formy lokomocji. Deklarują, że ich opinia w tej sprawie nie ulegnie zmianie, więc jestem gorącym zwolennikiem rozszerzania oferty możliwych połączeń, które oferuje wspomniana opcja transportu – mówił wiceprezydent Nowego Sącza Wojciech Piech. Do wprowadzenia sobotnich kursów przyczynił się także Rafał Kmak, radny Gminy Chełmiec, który zgłosił problem władzom miasta Nowego Sącza. Kmak walczył również o wydłużenie kursów do Marcinkowic (gm. Chełmiec).

3 maja 2019 roku pociąg towarowy z kruszywem wykoleił się na stacji kolejowej Nowy Sącz: Chełmiec. W związku z zaistniałą sytuacją szynobus nie kursował przez dwa kolejne dni, kiedy to trwały prace naprawcze na uszkodzonym odcinku. Od poniedziałku (6 maja 2019 roku) kursy zostały wznowione i maturzyści mogli spokojnie rozpocząć egzamin dojrzałości.

Funkcjonowanie połączenia szynobusowego dofinansował Powiat nowosądecki oraz Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego. Dodatkowego wsparcia udzieliła gmina Chełmiec oraz Stary Sącz. Dofinansowanie „szynobusu” pozwoli na jego sprawne kursowanie do 31 maja 2019 roku. Czy ta alternatywa przetrwa próbę czasu? Przekonamy się już wkrótce…

 

Most heleński 8 maja 2019

 

Przypomnijmy, 21 października 2017 roku symbolicznie rozpoczęto inwestycję związaną z wyburzeniem mostu im. Marszałka Józefa Piłsudskiego pn.: „Przebudowa układu komunikacyjnego ulic Krakowska, Legionów, Bulwaru Narwiku w Nowym Sączu w ciągu dróg krajowych nr 75 i 28”. Prace obejmowały budowę nowoczesnego dwuprzęsłowego mostu oraz dwóch rond: przy Baszcie Kowalskiej oraz na Helenie. Całkowita wartość projektu to 88,7 mln zł. Gospodarze miasta pozyskali 75,4 mln zł unijnego dofinansowania. Wkład własny z budżetu miasta Nowego Sącza to ok. 13,3 mln zł. Zadanie realizował Miejski Zarząd Dróg w Nowym Sączu.  

Agnieszka Michalik, Rafał Kmak
Fot. archiwum

Komentarze Facebook
Zobacz również

Zostaw odpowiedź